Hlavní obsah

Věci veřejné chtějí nižší spotřební daň na naftu o 2,50 koruny za litr

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Poslanci za Věci veřejné chtějí prosadit snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 Kč na litr, tedy zhruba o 23 procent. Tento záměr v pondělí představili na tiskové konferenci ministra dopravy Víta Bárty (VV).

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Vít Bárta (VV)

Článek

Snížení daně má podle poslanců povzbudit poptávku po naftě a zvýšit příjmy státního rozpočtu až o 1,6 miliardy korun. "Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty však přesto v posledních letech setrvale klesá," uvedl poslanec Michal Babák.

Snížení daně má podle poslanců povzbudit poptávku po naftě a zvýšit příjmy státního rozpočtu až o 1,6 miliardy korun. "Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty však přesto v posledních letech setrvale klesá," uvedl poslanec Michal Babák.

Snížení daně má podle poslanců povzbudit poptávku po naftě a zvýšit příjmy státního rozpočtu až o 1,6 miliardy korun. "Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty však přesto v posledních letech setrvale klesá," uvedl poslanec Michal Babák. Podle dnešní Mladé fronty Dnes ministr financí Miroslav Kalousek s návrhem nesouhlasí. Státní rozpočet by tak prý přišel nejméně o 15 miliard korun. "Daň nižší o 2,50 znamená minimálně patnáctimiliardový výpadek příjmů státního rozpočtu. Na ministerstvu financí jsme přesvědčeni, že by ho nenahradila vyšší spotřeba nafty. Nesouhlasím s tímto návrhem i proto, že si myslím, že země okolo nás budou spotřební daň zvyšovat," řekl deníku Kalousek.

Snížení daně má podle poslanců povzbudit poptávku po naftě a zvýšit příjmy státního rozpočtu až o 1,6 miliardy korun. "Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty však přesto v posledních letech setrvale klesá," uvedl poslanec Michal Babák. Podle dnešní Mladé fronty Dnes ministr financí Miroslav Kalousek s návrhem nesouhlasí. Státní rozpočet by tak prý přišel nejméně o 15 miliard korun. "Daň nižší o 2,50 znamená minimálně patnáctimiliardový výpadek příjmů státního rozpočtu. Na ministerstvu financí jsme přesvědčeni, že by ho nenahradila vyšší spotřeba nafty. Nesouhlasím s tímto návrhem i proto, že si myslím, že země okolo nás budou spotřební daň zvyšovat," řekl deníku Kalousek.

Nápad příliš nepodporuje ani ODS. "Snížení spotřební daně je otázka diskuse. Ale autoritou je ministerstvo financí, od kterého očekáváme, že to má důkladně propočítané," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek (ODS).

Opozice je pro snížení

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. Kdyby VV trvaly na svém, mohly by se spojit s opozicí a prohlasovat zákon koalici navzdory. "Snížení spotřební daně na naftu určitě podpoříme, my sami to navrhujeme už dlouho," řekl MfD místopředseda ČSSD Milan Urban. Podporu nevylučuje ani KSČM, ale má své pochybnosti. "Je věc k diskusi, jestli by čerpadláři skutečně zlevnili naftu a zvýšil se výběr daní," uvedl poslanec KSČM Jiří Dolejš.

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. Kdyby VV trvaly na svém, mohly by se spojit s opozicí a prohlasovat zákon koalici navzdory. "Snížení spotřební daně na naftu určitě podpoříme, my sami to navrhujeme už dlouho," řekl MfD místopředseda ČSSD Milan Urban. Podporu nevylučuje ani KSČM, ale má své pochybnosti. "Je věc k diskusi, jestli by čerpadláři skutečně zlevnili naftu a zvýšil se výběr daní," uvedl poslanec KSČM Jiří Dolejš.

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. Kdyby VV trvaly na svém, mohly by se spojit s opozicí a prohlasovat zákon koalici navzdory. "Snížení spotřební daně na naftu určitě podpoříme, my sami to navrhujeme už dlouho," řekl MfD místopředseda ČSSD Milan Urban. Podporu nevylučuje ani KSČM, ale má své pochybnosti. "Je věc k diskusi, jestli by čerpadláři skutečně zlevnili naftu a zvýšil se výběr daní," uvedl poslanec KSČM Jiří Dolejš. "Za návrhem nestojí dopravní lobbisté, ale odborná studie Vysoké školy ekonomické," obhajuje pozadí návrhu, který má i podporu stranických špiček VV. "Řidiči v Česku netankují naftu, protože cena není konkurenční," napsal děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík v analýze.

VV svým návrhem podle MfD vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. "Je to věc, po které voláme už od začátku roku," řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. Kdyby VV trvaly na svém, mohly by se spojit s opozicí a prohlasovat zákon koalici navzdory. "Snížení spotřební daně na naftu určitě podpoříme, my sami to navrhujeme už dlouho," řekl MfD místopředseda ČSSD Milan Urban. Podporu nevylučuje ani KSČM, ale má své pochybnosti. "Je věc k diskusi, jestli by čerpadláři skutečně zlevnili naftu a zvýšil se výběr daní," uvedl poslanec KSČM Jiří Dolejš. "Za návrhem nestojí dopravní lobbisté, ale odborná studie Vysoké školy ekonomické," obhajuje pozadí návrhu, který má i podporu stranických špiček VV. "Řidiči v Česku netankují naftu, protože cena není konkurenční," napsal děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík v analýze.

Naprosto proti je ale například ekonom ze společnosti Cyrrus a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Jan procházka. "Bylo by dobré počkat alespoň jeden rok, protože i okolní země hovoří o tom, že budou spotřební daň zvyšovat," míní.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám