Hlavní obsah
Vlak RegioJet Foto: Student Agency

Ústecký kraj uzavře smlouvu s RegioJetem

Ústecký kraj uzavře smlouvu na provoz vlaků na třech železničních linkách se společností RegioJet, souhlasili s tím radní. Na provozovatele vlaků na neelektrifikovaných tratích postupně vyhlašuje kraj výběrové řízení. Vybraní dopravci by měli začít jezdit na daných linkách na konci roku 2019. Provoz na páteřních tratích zajistí České dráhy, řekl náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM).

Vlak RegioJet Foto: Student Agency
Ústecký kraj uzavře smlouvu s RegioJetem

Za 1,005 miliónu kilometrů ročně zaplatí Ústecký kraj RegioJetu 149 miliónů korun. Smlouva je na deset let, tedy do roku 2029. RegioJet tak poprvé bude jezdit na regionálních tratích v ČR. Na Slovensku obsluhuje regionální trať Bratislava - Komárno.

„Už jsme se dohodli, rada mi uložila uzavřít se společností smlouvu, jejíž text nyní doladíme. Chceme se vyhnout problémům, které jsme měli s autobusovým dopravcem, proto zapracováváme do textu mnohem větší pojistky pro případ, že by podobná situace v budoucnu nastala na železnici,” uvedl Komínek.

Ústecký kraj dlouhodobě řeší potíže v autobusové dopravě, společnost TD Bus, dříve BusLine, provoz na některých linkách končí předčasně.

RegioJet předložil radním dvě nabídky. Vedení kraje vybralo variantu s nízkopodlažními klimatizovanými vozy, v niž mají cestující k dispozici elektrické zásuvky, wi-fi síť, bezbariérové WC a vybavení a prostor pro přepravu jízdních kol a kočárků. Vlakové soupravy jsou konstruovány pro rychlost 140 kilometrů v hodině.

Poptávkové řízení na další železniční linky kraj postupně vyhlašuje. Páteřní linky jsou součástí balíku, který řeší kraj přímo s Českými drahami. Na pořízení vozidel na těchto linkách získaly České dráhy evropskou dotaci, smlouvu s krajem nyní mají do roku 2024. „V celém kraji se jedná o zhruba osm miliónů kilometrů ročně, čtyři milióny kilometrů jsou přímo zadány Českým drahám,” uvedl Komínek.

V Ústeckém kraji už několik soukromých dopravců jezdí. Vlaky na trati mezi Plzní a Mostem provozuje GW Train Regio. Od příštího roku by firma AŽD mohla zahájit denní provoz na Švestkové dráze, kde nyní jezdí pouze turistické vlaky.
Ústecký kraj nadále usiluje o obnovení provozu vlaků na dvou poničených železničních tratích.

Například v jihomoravském kraji podaly nabídku na provoz regionálních vlaků od roku 2020 do roku 2020 jenom České dráhy. RegioJet v tomto případě neměl zájem, chtěl by smlouvu na delší období. Soukromí dopravci neprojevili také zájem o regionální dopravu v Jihočeském kraji.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků