Hlavní obsah
Polygon (na vizualizaci) pro testování a certifikaci vozidel bez řidiče, který by měl do roku 2022 stát u Stříbra, schválilo městské zastupitelstvo. Foto: Accolade skupina, ČTK

Stříbro posvětilo polygon pro auta bez řidiče, má přitáhnout špičkové vývojáře

Zastupitelé Stříbra na Tachovsku schválili projekt polygonu pro testování a certifikaci vozidel bez řidiče, který by měl u tohoto města stát do roku 2022. V okrajové městské části Těchlovice ho připravuje česká investiční skupina Accolade. Náklady dosáhnou několika miliard korun. Další polygon plánuje u Sokolova budovat BMW.

Polygon (na vizualizaci) pro testování a certifikaci vozidel bez řidiče, který by měl do roku 2022 stát u Stříbra, schválilo městské zastupitelstvo. Foto: Accolade skupina, ČTK
Stříbro posvětilo polygon pro auta bez řidiče, má přitáhnout špičkové vývojáře

Polygon má přitáhnout špičku automobilových vývojářů z Evropy. Stříbro upraví územní plán města tak, aby stavbu v budoucnu umožnil, řekl mluvčí skupiny Jiří Sochor.

„Zaměstnání tam najde řada vysokoškolských odborníků. Věřím, že je to pro Stříbro i pro celou republiku výjimečná příležitost," uvedl výkonný ředitel Accolade Milan Kratina. Vývoj aut, která se umí řídit sama, představuje podle něj současný možná nejnáročnější IT a strojírenský problém ve světě. „Musíme být součástí jeho řešení, aby se u nás mohl dál rozvíjet špičkový automobilový výzkum a vývoj," dodal Kratina.

„Společně s případnou výstavbou polygonu chceme ve spolupráci s krajem vyřešit dlouho připravovaný severní obchvat města. Doprava je tu nárazově hodně složitá," řekl starosta Karel Lukeš (BEZPP). Podle místostarosty Martina Záhoře (ANO), pověřeného jednáním s investorem, by výstavba polygonu Stříbru jen na dani z nemovitosti přinesla každoročně přes pět miliónů korun do rozpočtu.

Hluk a zplodiny obtěžovat nebudou, ujišťuje firma

Na projektu polygonu spolupracuje Accolade s ČVUT v Praze, konkrétně s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky, který se zaměřuje na kybernetická řešení, a dále s VUT v Brně, které optimalizuje povrchy polygonu.

Zastupitelé hlasovali o projektu po dvou veřejných projednáních. „Provoz polygonu odpovídá málo vytížené okresní silnici za zeleným valem. Tomu bude odpovídat i prakticky žádný hluk či zplodiny. Nic z toho by sousedé neměli pocítit," uvedl Sochor.

Mezi uživateli okruhu budou převažovat vozidla bez spalovacího motoru. Stříbro leží blízko dálnice D5 a v ideálním středu mezi hlavními evropskými automobilkami.

Okruh plánuje i BMW

Polygon a vývojové centrum plánuje budovat na Sokolovsku německá automobilka BWM. Má jít o investici za 250 miliónů eur, tedy asi 6,35 miliardy korun. Vláda minulý týden jednání o strategické spolupráci na projektu s BMW přerušila.

„Ohledně investice BMW jsme se domluvili, že chceme nejdříve to místo navštívit, a budeme potřebovat nějaké větší detaily dohody a eventuální investiční pobídky," uvedl po jednání vlády premiér v demisi Andrej Babiš (ANO).

BMW oznámilo záměr vytvořit testovací centrum pro autonomní řízení a digitální technologie loni v prosinci. Centrum se má skládat z více než 100 kilometrů zkušebních drah včetně technických zařízení, například zkušebních systémů na odolnost proti korozi a laboratoří klimatických zkoušek.

Součástí prohlášení je záměr získat stavební povolení ve čtvrtém čtvrtletí roku 2019 a zajistit zahájení provozu nejpozději ve čtvrtém čtvrtletí 2022. Vláda má zároveň uznat, že BMW potřebuje dokončit výkup pozemků od současných vlastníků do 31. prosince příštího roku, aby mohly být zahájeny práce.

Lokalita pro projekt se využívala jako výsypka při těžbě hnědého uhlí a po ukončení těžby Sokolovská uhelná začala s rekultivací. Karlovarský kraj již slíbil, že vybuduje napojení silnic a zázemí pro vývojové centrum. Podle odhadů to bude stát 40 miliónů korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků