Článek
Společnosti Swiss se zatím nedaří najít vnější oporu ve snaze vyhnout se osudu svého předchůdce Swissairu. Ten zkolaboval na konci roku 2001 kvůli neúspěšné expanzi a nedostatku hotovosti. Swiss hodlá dnes představit nová hospodárná opatření na personální frontě a dodatečné taktické a strategické akce, které jí mají pomoci k přežití.
Swiss čeká v letošním roce ztrátu. Do bodu zvratu se má dostat v roce 2004. Ze současných problémů firma obviňuje válku v Iráku a smrtelný virus SARS, který se šíří Asií.
Pomoc vlády a bank v ohrožení
Švýcarská vláda, velké banky a další věřitelé se loni v dubnu spojili a pomocí finanční injekce 2,7 miliardy franků vytvořili z krachující Swissair a regionálního přepravce Crossair novou firmu Swiss. Nyní však nejsou ochotni ve firmě utápět další peníze. Vláda říká, že se Swiss musí postavit na nohy bez dotací a banky nemají plán, jak přesně postavit Swiss opět na nohy. Velkou ránu utrpěl přepravce ve středu, kdy švýcarská vláda odmítla firmě poskytnout další finanční injekci z veřejných fondů i garance půjček.
Swiss již propustil na tisíc zaměstnanců, z provozu vyřadil 20 letadel a zrušil objednávky na nové stroje. V současnosti čítá flotila firmy 112 letadel. To je podle kritiků pro firmu, která obsluhuje malý švýcarský trh, přemrštěný počet, uvedla agentura Reuters.