Hlavní obsah

SOS připravuje žalobu na Českou spořitelnu kvůli poplatkům

V lednu zažalovalo Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) prostřednictvím dvou osob ČSOB, v současné době připravuje hromadnou žalobu na další českou banku. Českou spořitelnu chce žalovat kvůli tomu, že neoprávněně vybírala některé poplatky.

SOS připravuje žalobu na Českou spořitelnu kvůli poplatkům

SOS chce, aby klienti ČS dostali zpátky peníze, které zaplatili na poplatcích za vedení nebo zrušení účtu, jenž není, či nebyl veden jako součást produktových balíčků nabízených ČS.

"Vyzýváme klienty ČS, kteří jsou nespokojeni s poplatky za vedení a zrušení účtu, aby se u nás do 12. června bezplatně registrovali. SOS nejde tolik o výši poplatků, jako o existenci některých poplatků, jejichž účtování považujeme za neopodstatněné, případně duplicitní vzhledem k jiným platbám," řekla Klára Přikylová z SOS.

Poté, co budou shromážděni zájemci o vrácení bankovních poplatků, SOS společně s právníky vybere jednoho až dva klienty ČS, kteří s tím vysloví souhlas, jako typické reprezentanty postižených klientů ČS. "Cílem je dosáhnout rychlejšího soudního rozhodnutí při současném ohledu na minimalizaci rizika vynaložených nákladů všech registrovaných klientů," uvedl právník Petr Holec, se kterým SOS spolupracuje na přípravě žaloby.

"Podle našeho přesvědčení v České republice funguje tržní ekonomika a ceny tedy určuje trh. Se zájmem vyčkáme rozhodnutí soudu a věříme, že se debata o bankovních poplatcích objektivně uzavře," uvedla v reakci na kroky SOS Helena Matuszná z tiskové oddělení České spořitelny. Poplatek za zrušení účtu Česká spořitelna neúčtuje a poplatek za vedení účtu je podle Matuszné zcela legitimní.

SOS zažalovalo i ČSOB

SOS již loni na podzim připravilo kvůli bankovním poplatkům hromadnou žalobu na ČSOB. Žalobu podali letos v lednu dva klienti ve spolupráci s SOS. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 Kč za poplatek za vedení účtu.

Ve sporu jednoho klienta s ČSOB kvůli neoprávněným bankovním poplatkům soud v únoru vydal tzv. platební rozkaz vůči bance. Podle banky je vydání platebního rozkazu standardním postupem soudu a nesvědčí o možném provinění ústavu. ČSOB v únoru uvedla, že proti rozhodnutí soudu podá odpor a spor bude pokračovat. Podle Holce soudní pře zatím nebyla ukončena pravomocným rozhodnutím. [celá zpráva]

platební rozkaz

Soud může na návrh žalobce (ale i bez jeho výslovné žádosti) a bez slyšení žalovaného vydat platební rozkaz, je-li v žalobě uplatněno právo na zaplacení peněžité částky a vyplývá-li uplatněné právo ze skutečností uvedených žalobcem.

Platební rozkaz je projevem zkráceného soudního řízení, které může urychlit řešení některých soudních sporů. Vydání platebního rozkazu závisí na úvaze soudu, který vychází z tvrzení žalobce - ten by proto měl ve vlastním zájmu v žalobě vždy řádně vylíčit skutkový stav věci a připojit listinné důkazy; žalovaného soud nemusí vyslechnout, a proto před vydáním platebního rozkazu s účastníky řízení neprobíhá žádné jednání v soudní síni.

V platebním rozkazu soud žalovanému uloží, aby do 15 dnů od doručení platebního rozkazu žalobci zaplatil uplatněnou pohledávku a náklady řízení nebo aby v téže lhůtě podal odpor u soudu, který platební rozkaz vydal.

SOS se nelíbí, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. Banka v listopadu například poplatek za zrušení účtu ve výši 200 korun zrušila.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků