Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Deml, ČTK

Slevových akcí přibylo, ale Češi v nich nakoupili dráž

Řetězce v letácích lákají na stále více zlevněného zboží, loni zboží nabízeného v akci přibylo skoro o desetinu. Výrazný nárůst zaznamenal hlavně segment drogerie, alkoholu či mléčných výrobků. Průměrné akční ceny meziročně stouply o dvě procenta, vyplývá z analýzy serveru Kupi.cz.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Deml, ČTK
Slevových akcí přibylo, ale Češi v nich nakoupili dráž

Řetězce se více věnovaly reklamě v letácích, kterých bylo sice podobné množství, ale počet promo akcí v nich stále roste. Oproti roku 2018 stoupl o devět procent, což v absolutních číslech znamenalo nárůst o 22 tisíc položek.

Podle dat serveru Kupi.cz, který mapuje a srovnává nabídky slev, měl největší podíl na nárůstu počtu akcí v loňském roce segment drogerie. Ten se předtím v letácích  objevoval jen okrajově. Tento trend se nyní mění a slevových akcí na drogerii loni přibylo o pětinu. Na rozdíl od některých dalších kategorií zboží drogerie v akci loni opravdu zlevnila, nejvýrazněji například zubní pasty nebo kartáčky. U některých produktů došlo ke snížení cen až o třetinu.

Víc reklamy na alkohol, akční cena piva ale rostla

Víc promo akcí bylo i na alkohol, který v akci v průměru o čtyři procenta zlevnil. Akční ceny u nejprodávanějšího piva ale rostly. Průměrná cena půllitru zlatavého moku vzrostla o sedm procent. „Výrazněji v akcích zdražil půllitrový Pilsner Urquell,” řekl analytik Kupi.cz Petr Miklík. Tato značka se přitom v akci objevovala častěji než loni a patří mezi nejvíce promovaná piva vedle značek Gambrinus a Staropramen.

Do letáků se častěji dostaly také mléčné výrobky a vejce. Máslo po rekordním roce 2018, kdy jeho akční i běžná cena vystřelila vzhůru, zlevnilo na běžnější cenovou hladinu. V průměru akční ceny spadly o 17 procent. Nyní je máslo v akci k sehnání za cenu nejčastěji kolem 35 korun.

Zdražují zdravější sladidla

Obchodníci také sázejí na českou zálibu v pečení. V akci zlevnil cukr až na méně než 10 korun za kilo. Cukr nicméně zlevňoval i mimo slevové akce, jde o trend posledních let po ukončení kvót na pěstování cukrové řepy v EU.

Část zákazníků nahrazuje klasická sladidla zdravějšími variantami. „Výrobci na to zareagovali zvýšením cen náhrad klasických sladidel,“ komentoval Miklík. Například javorový sirup tak průměrně podražil o osm procent.

Ve slevových nabídkách podražily i některé exotické potraviny, které začali mít  Češi v oblibě. Příkladem je avokádo nebo batáty. Rekordmanem v nárůstu cen ale byla kuchyňská žlutá cibule. Ta zdražila v roce 2019 o 46 procent. Červená cibule podražila o čtvrtinu. Ještě hůř na tom byla cibule šalotka, která se v akcích vyskytovala sporadicky, a její akční cena se tak meziročně zvýšila o 54 procent. Běžné ceny cibule loni stouply až na dvojnásobek, důvodem byla horší úroda kvůli suchu a teplému počasí v Evropě.

Zhruba o čtvrtinu naopak zlevnily bio citrony a levnější byla i jablka.

Anketa
Nakupujete podle slevových letáků?
Často
45.1 %
Občas
27.3 %
Letáky vůbec nečtu
27.6 %
Celkem hlasovalo 586 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků