Hlavní obsah
Nový systém výběru mýta od vozidel těžších než 3,5 tuny už nebude potřebovat mýtné brány (na snímku). Foto: Jan Handrejch, Právo

Šéf ÚOHS Rafaj rozhodne o tendru na audit mýta do konce ledna

Tendr napadla společnost Kapsch, která byla neúspěšným uchazečem o zakázku. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj rozhodne o výběrovém řízení na auditora výběru elektronického mýta do konce ledna. Ve čtvrtek to uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Nový systém výběru mýta od vozidel těžších než 3,5 tuny už nebude potřebovat mýtné brány (na snímku). Foto: Jan Handrejch, Právo
Šéf ÚOHS Rafaj rozhodne o tendru na audit mýta do konce ledna

V současnosti roli supervizora výběru mýta vykonává na základě dodatku smlouvy s ŘSD společnost CGI. Kontrolovala výběr mýta v předchozím mikrovlnném systému a zároveň vyhrála i napadené výběrové řízení, které ÚOHS prověřuje. Za desetiletý provoz žádá 215 milionů Kč.

Dodatek smlouvy ale platí jen do konce února a do té doby by mělo ŘSD uzavřít novou smlouvu.

Nezávislý auditor přitom vykonává expertní kontrolu dat o provozu vozidel v mýtném systému. Podle výsledků měření pak následně stanovuje účinnost mýta, v rámci kterého se vybere zhruba miliarda korun měsíčně.

Kremlík chtěl prosadit státní Cendis

Odvolaný ministr dopravy Vladimír Kremlík se v minulých měsících snažil jako auditora dosadit bez výběrového řízení státní firmu Cendis. ŘSD v rámci interní komunikace s ministerstvem vyjádřilo na konci loňského září obavy, zda tak velkou a důležitou zakázku firma zvládne.

Cendis podle výtek tlumočených vedoucí kabinetu ministra Stanislavou Hojdovou například neměl dostatek speciálních vozidel pro kontrolu výběru satelitního mýtného od kamionů a autobusů, chyběl mu odborný personál nebo software na zpracování údajů a také neměl dost zkušeností. Obávala se také protestů účastníků případně zrušeného tendru.

Loni v prosinci dostal státní tajemník ministerstva Martin Vavřina za úkol, aby do konce letošního ledna předložil Kremlíkovi podklady, zda existují důvody pro zrušení tendru a zda je nabídka Cendisu pro stát výhodnější.

Čeká se na Havlíčka

Ministra tento týden odvolal premiér Andrej Babiš kvůli jiné zakázce na systém elektronických dálničních známek, kterou bez otevřené soutěže získala společnost Asseco. Zakázka je podle Babiše, politiků i odborníků předražená.

Resort dopravy čeká na uvedení nového ministra Karla Havlíčka do funkce a na jeho rozhodnutí, jak v této otázce dále postupovat.

Od 1. ledna funguje výběr mýta prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které loni zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků