Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Miroslav Homola, Právo

Rekonstrukce dálnice D1 se za tři roky nestihne, shodli se exministři

Dokončit rekonstrukci dálnice D1 do roku 2021, jak to slibuje ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), je podle dopravních expertů a bývalých ministrů dopravy Antonína Prachaře a Petra Moose prakticky nemožné. Ťok v polovině března oznámil, že práce na rekonstrukci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem se protáhnou proti původnímu plánu o rok až do roku 2021.

Ilustrační foto Foto: Miroslav Homola, Právo
Rekonstrukce dálnice D1 se za tři roky nestihne, shodli se exministři

„My už víme, díky těm zdržením při soutěžích, že rok 2020 nestihneme,“ prohlásil ministr. Zahájení jednotlivých staveb se podle něj zpožďuje až o rok kvůli tomu, že vydávání stavebních povolení napadá ekologická organizace Děti Země.

„Já ale nevěřím ani termínu 2021,“ uvedl v neděli v České televizi Prachař. Upozornil na to, že podle údajů Svazu podnikatelů ve stavebnictví klesly loni zakázky v dopravní infrastruktuře na 43,6 procenta celkové hodnoty předchozího roku.

„Stát tak dnes není schopen získávat potřebná povolení a není schopen připravit stavby, ať už nové, nebo stavby na D1, kde probíhá modernizace v čase tak, aby výstavba byla dokončena v nějakém reálném termínu,“ dodal Prachař.

Poslední termín to není

Dokončení rekonstrukce D1 do tří let se pravděpodobně nestihne ani podle Moose. „Bojím se, že to není poslední termín,“ uvedl v ČT. Tvrdí, že je třeba přesvědčit vládu i ekologické organizace, že stavba dopravní infrastruktury je prospěšná. Dobře projektované dálnice jsou ekologické stavby, míní Moos.

„Já bych doporučil, aby vláda brala dálnice jako ekonomický příspěvek. Nejde jenom o peníze v rozpočtu, ale že nám to přináší peníze do rozpočtu,” dodal.

Experti už delší dobu volají po zrychlení přípravy staveb změnou zákona o liniových stavbách. Jeho novela je nyní ve Sněmovně. Obnova D1 měla stát zhruba 19 miliard korun.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků