Hlavní obsah

Rada loni označila 19 reklam jako závadné

Rada pro reklamu (RPR) loni uznala 19 stížností firem či soukromých osob na nejrůznější reklamy. Je to nejvíc za dobu její existence. Důvodem však není to, že by reklamy byly čím dál klamavější, násilnější či sexističtější, ale tím, že stoupá jejich celkový počet, a tedy i počet těch závadných. Svou roli hraje i tvrdší konkurence.

Rada loni označila 19 reklam jako závadné

Rada v roce 2006 řešila 68 stížností, z toho 19 uznala jako oprávněných. Asi nejznámější je prosincový případ, kdy operátor Vodafone dal parohy na reklamní billboardy konkurenčních společností. Vodafone parohy odstranil.

Ačkoliv Rada nemá právo firmám nějakou reklamu zakázat a její rozhodnutí je spíše doporučující, firmy se jejím rozhodnutím většinou řídí. "Úspěšnost zásahů rady je velmi dobrá, zhruba 97 procent závadných kampaní je staženo či upraveno," řekl ČTK ředitel RPR Pavel Kurýl.

Kromě Vodafonu byla uznána za neetickou například reklama časopisu Elle, který inzeroval, že čtenáři dostanou drahý parfém. Když časopis otevřeli a těšili se na parfém, dozvěděli se, že jej dostanou pouze tehdy, když si časopis předplatí.

Vadné bylo také například tvrzení v reklamě na žvýkačky Nicorette, že sníží počet vykouřených cigaret za den o 50 procent. Rada doporučila, aby firma raději o číslech nemluvila.

Několik reklam bylo také prohlášeno za závadné kvůli degradaci postavení ženy nebo kvůli klamání spotřebitele.

Muž bez popisky

Stížnost na jakoukoliv reklamu, třeba jen reklamní leták ve schránce, může podat kdokoliv. Rada tak řešila například stížnost, že v jedné tiskové reklamě se objevil automobilový závodník a pod ní bylo uvedeno jeho jméno. Na stránce však byl i domorodý obyvatel Nového Zélandu, ale jeho jméno uvedeno nebylo. Člověk, který psal stížnost, to považoval za rasismus. Rada stížnost zamítla.

Společnost Bedřicha Smetany si také například stěžovala na to, že je skladatel využit v reklamě na pivo.

Příklady uznaných stížností
firma či produktmédiumodůvodnění
Okay elektrospotřebičeleták na přehrávač dvdklamavá reklama
AAA autotisková inzercereklama nebyla odlišena od redakčního materiálu
Vodafoneplakát na cenu volání do zahraničíklamavá reklama
Hnutí pro život billboardy proti potratůmreklama vyvolává pocit strachu a hnusu, a nepříjemné pocity žen, které interupci podstoupily ze zdravotních důvodů
Plus-discountletáky srovnávající cenyklamavá reklama
Vodka Toffeetisková reklamasexismus
Plus-discountletáky srovnávající cenyklamavá reklama
Sdružení Řetěz lásky k dětembillboardy proti kouření dětí "O přestávce stihnu i dvě"reklama je neetická
Nicorettetelevizní spotzaváděcí tvrzení
Elleinzerce na parfém uvnitř číslaklamavá reklama
Vodafoneparohy na inzerci konkurentůneetická reklama
zdroj: Rada pro reklamu
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků