Hlavní obsah
Počet nových podnikatelů podle věku Foto: David Ryneš, Novinky

Polovina nových podnikatelů je mladších 30 let. Starší ztrácejí zájem

Počet lidí, kteří začínají podnikat, klesl v posledních sedmi letech o třetinu. O podnikání ztrácejí zájem všechny věkové skupiny obyvatel s výjimkou mladých lidí do 30 let, jejichž zájem o podnikání naopak výrazně roste. Ti tvoří téměř polovinu nových podnikatelů. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF.

Počet nových podnikatelů podle věku Foto: David Ryneš, Novinky
Polovina nových podnikatelů je mladších 30 let. Starší ztrácejí zájem

Zatímco v roce 2010 bylo mezi 85 tisíci novými fyzickými podnikajícími osobami 15 tisíc mladých lidí do 30 let, loni bylo mezi 58 tisíci novými podnikateli více než 27 tisíc lidí do 30 let. Počet začínajících mladých podnikatelů tak vzrostl za sedm let o 80 procent, zatímco počet nových podnikatelů ve věku od 31 let klesl o více než polovinu.

„Nová generace mladých lidí má zcela jiný přístup k životu a práci, než měla generace jejich rodičů,” uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková. Zajímavé je podle ní to, že vztah mladých lidí k podnikání se vyvíjí opačně než u zbytku populace. Čím jsou lidé starší, tím je úpadek zájmu o podnikání zřetelnější, dodala. CIRF v analýze vychází z dat portálu www.informaceofirmach.cz.

Zanedlouho bude mladých většina

Mladí lidé do 30 let tvoří devět procent podnikatelů v ČR, mezi začínajícími podnikateli jich je však dlouhodobě mnohem více a v posledních sedmi letech jejich podíl vytrvale roste. Ještě v roce 2010 tvořili tito lidé méně než pětinu všech fyzických osob, které s podnikáním začínaly. Loni to byla téměř polovina. Při zachování tohoto trendu by do dvou let mladí tvořili většinu všech nových podnikatelů v ČR.

Věkové skupině od 31 do 40 let loni začalo podnikat o 53 procent lidí méně než o sedm let dříve. Ve skupině 41 až 50 let činil pokles 57 procent, ve skupině 51 až 60 let se počet nových podnikatelů snížil o 63 procent a v nejstarší věkové skupině o 68 procent.

Ochota mladých lidí podnikat roste v jednotlivých krajích nerovnoměrně. V Karlovarském kraji se za sedm let zvýšil počet nových mladých podnikatelů o třetinu, v Jihočeském či Plzeňském kraji o polovinu. Naproti tomu v Moravskoslezském kraji se za sedm let zvýšil 2,5násobně a v Jihomoravském kraji vzrostl na dvojnásobek.

Ještě v roce 2016 tvořili mladí lidé nadpoloviční většinu mezi novými podnikateli pouze v Královéhradeckém kraji, loni šlo již o pět krajů. V Královéhradeckém kraji a na Vysočině tvořili 52 procent nových podnikatelů a v Jihočeském, Pardubickém a Zlínském kraji šlo o 51 procent. V Praze to bylo 41 procent všech nových podnikatelů.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků