Hlavní obsah
U tříleté Škody Octavie Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Styl se pohybovala průměrná cena loni v prosinci kolem 413 tisíc korun. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Pěkné ojetiny zdraží až o desítky tisíc

Relativně zánovní ojetá auta u nás zdraží do konce roku o desítky tisíc. Potvrzují to výsledky analýzy u pěti nejžádanějších modelů osobních vozů, které pro Právo vypracovala společnost Cebia.

U tříleté Škody Octavie Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Styl se pohybovala průměrná cena loni v prosinci kolem 413 tisíc korun. Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Pěkné ojetiny zdraží až o desítky tisíc

„Předpokládáme nárůst cen meziročně do pěti procent. Kvalitních dobrých aut bude méně,“ míní šéf Cebia Martin Pajer.

Například u tříleté Škody Octavie Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Styl se pohybovala průměrná cena loni v prosinci kolem 413 tisíc korun. Letos v prosinci očekává Cebia průměrnou cenu 447 tisíc korun, tedy nárůst o více než 30 tisíc korun.

Hyundai Tucson má podražit o 24 tisíc, Fabia 1.0 TSI Style o 14 tisíc. „Ceny rostou i díky vyšší vybavenosti a také tlaku na nižší emise,“ dodal Pajer.

„Přestože celkový prodej ojetých vozů za loňský rok klesl o zhruba 53 tisíc, průměrná cena ojetiny se zvýšila o pět procent na 234 900 korun. Nejprodávanějším autem byl diesel s průměrným stářím 9,5 roku a nájezdem 162 tisíc km,“ uvedl Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily. Podle něj vzrostl zájem o provedení kombi a SUV.

Průzkum asociace ukázal, že polovina kupujících vůz vybírá déle, pětina hledá levnější auto a třetina se zaměřuje více na prověření historie vozidla.

Parkoviště prodejců jsou plná, ale…

Někteří čtenáři se trendu zdražování ojetin diví, protože pocitově je na trhu aut skoro až přebytek, parkoviště prodejců jsou i v případě zánovních vozů přeplněná. Na druhou stranu se omezil dovoz ojetin ze zahraničí a podle Pajera roste poptávka po kvalitních ojetinách, jejichž prodeje byly díky pandemii utlumeny.

Vliv má i to, že výroba nových aut v Evropě klesla o 23 %, což představuje více než tři miliony vozů, a automobilky avizují, že jejich cena roste i kvůli obřím pokutám, které si Brusel začal účtovat za nadlimitní emise.

Další možností je pronájem

Například Česko, které má třetí nejvyšší produkci nových aut v EU, zaznamenalo podle zprávy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) propad o 19,5 procenta, Francie o 46 procent a Německo o 24 procent. Výroba nových aut v Česku klesla na úroveň z roku 2014.

„Kvůli menšímu počtu vyrobených vozů dojde ke zdražení, i když zatím není jasné, o jak velký nárůst půjde. Přísnější požadavky na bezpečnost také zdražují základní výbavu malých městských vozů,“ vysvětluje Jiří Solucev ze společnosti Arval.

Podle poradenské společnosti Ernst & Young (EY) chce většina Čechů vlastnit vozy v cenové relaci od 250 tisíc do 500 tisíc korun.

„Žebříčkům prodejů nových aut ale dominuje Škoda Octavia, jejíž cena 1,5krát převyšuje částku, kterou je většina Čechů ochotná za nové auto utratit,“ dodal Solucev. Firma registruje i rostoucí zájem domácností o dlouhodobý pronájem auta. „Za loňský rok poptávka vzrostla o 80 procent,“ tvrdí Solucev.

Podle průzkumu EY chce nová auta z vlastních úspor kupovat 46 procent Čechů. „Poptávka po dlouhodobém pronájmu vozů (8 %) začíná dotahovat poptávku po finančním leasingu (9 %). V případě nových vozů poptávka po dlouhodobém pronájmu (13 %) poptávku po finančním leasingu již překonala (11 %),“ shrnuje zjištění průzkumu Petr Knap z EY.

Odhad růstu cen zánovních ojetin (průměrná cena tříletého vozidla v Kč)
 Prosinec 2020Prosinec 2021 (odhad)
Škoda Fabia 1.0 TSI Style
 247 000261 000
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 110 kW DSG Style
 413 000447 000
Škoda Kodiaq 2.0 TDI Style 4x4 DSG
 720 000749 000
Hyundai Tuscon 1.6 T-GDI 4x2Best of Czech
 454 000478 000
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 4x2 Maraton Edition
 524 000
541 000
Dacia Duster 1.6 SCe Prestige 4x2
 332 000
350 000
Volkswagen Golf 1,5 TSI Comfortline
 392 000
409 000
Hyundai i30 CW 1.5 T-GDI Style
 339 000
355 000
Škoda Superb Combi 2.0 TDI L&K 4x4 DSG
 639 000
660 000
Zdroj: CEBIA pro Právo
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků