Článek
"Upozorňuji všechny dodavatele, že stát nebude ustupovat nátlaku na umělé navyšování cen staveb tzv. vícepracemi, natož pak ultimativnímu jednání hraničícímu s vydíraním. Odmítám, aby se řidiči stali rukojmím v boji o navyšování cen staveb," řekl Žák.
Zároveň vyzval šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Davida Čermáka, aby neprodleně připravil různé varianty řešení, včetně okamžitého vypovězení smluv se zhotovitelem, vyklizení prostoru stavby a obnovení provozu v krizovém stavu.
Ředitelé budou za vícepráce ručit funkcemi
Na pondělní odpoledne svolal Žák schůzku ředitelů státních investorských organizací, na které jim uloží úkol přistupovat mnohem přísněji při schvalování víceprací.
"To bude přímo svázáno s personální zodpovědností samotných ředitelů," dodal Žák.
Rekonstrukci zastavilo špatné podloží
Modernizace dálnice D1 mezi Velkou Bíteší a Lhotkou v současné době stojí kvůli špatné kvalitě podloží, kterou projektanti nepředpokládali. Vyšlo to najevo po odstranění betonových desek vozovky.
"Únosnost na krajnicích je menší, než se předpokládalo," uvedl Čermák s tím, že překvapivě špatná kvalita podloží pod dálnicí se projevila i na jiných opravovaných částech komunikace a liší se i v rámci jednotlivých úseků. OHL ŽS, která dálnici u Velké Bíteše opravuje, z tohoto důvodu zastavila stavbu.
Mluvčí firmy Taťjana Pelíšková ČTK v sobotu odpoledne sdělila, že se ale společnost s ŘSD už dohodla na technickém způsobu řešení opravy. "Naši technici a projektanti nyní nepřetržitě pracují, abychom mohli v průběhu příštího týdne pokračovat v pracích na dálnici D1," uvedla.
Náklady na sanování a práce navíc v souvislosti s odvodněním podloží odhadla stavební firma na řádově milióny korun, uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Stavba bude pokračovat až poté, co se schválí nové dokumentace. Je totiž potřeba udělat práce, s nimiž se původně vůbec nepočítalo.
OHL ŽS zvítězila v tendru na modernizaci úseku dálnice mezi Velkou Bíteší a Lhotkou spolu s firmou Alpine Bau s nejnižší cenou necelých 597 miliónů korun.