Hlavní obsah
Poslední adventní víkend vzali Češi obchody útokem. Foto: Profimedia.cz

Obchody praskají ve švech, Češi před Vánocemi utrácejí jako diví

Tržby obchodníků v Česku se o čtvrtém adventním víkendu v porovnání s minulým víkendem zvýšily v průměru zhruba o pětinu. Meziročně vzrostly o dvacetinu až desetinu procent. Vyplývá to z nedělních vyjádření firem.

Poslední adventní víkend vzali Češi obchody útokem. Foto: Profimedia.cz
Obchody praskají ve švech, Češi před Vánocemi utrácejí jako diví

Zájem byl především o dárkové poukazy, elektroniku, alkohol nebo balicí papír. Zákazníci také nakupovali suroviny na přípravu štědrovečerní večeře.

Výrazně rostly platby v hotovosti. Mohlo to mít souvislost se špatnými zkušenostmi s platbami kartou z minulých dní. Na konci pracovního týdne totiž vázly platby na terminálech ČSOB, tvořily se obrovské fronty a v některých případech docházelo i k zamítnutí transakcí.

V neděli žádné výrazné problémy v tomto ohledu hlášeny nebyly.

„Zájem o tradiční zboží se v e-shopech v těchto dnech přesouvá do kategorie poukázek. Nejvíce jich je tradičně na masáže, wellness balíčky a romantické pobyty. Oblíbené jsou také poukazy na adrenalinové zážitky, například letecké simulátory nebo řízení luxusních aut,” uvedla ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Tesco zaznamenalo oproti minulému víkendu nárůst počtu zákazníků o 15 až 20 procent. Podle mluvčího Václava Koukolíčka jsou nákupy hodně zaměřeny na potraviny pro přípravu štědrovečerní večeře.

„Jde o ryby, sterilovanou zeleninu, ovoce, šunky, lahůdky, saláty nebo vánočky. Nechybí samozřejmě alkohol, případně kosmetické balíčky, vánoční dekorace a hračky. Obecně platí, že lidé kupují dražší produkty,” doplnil Koukolíček.

Nakupovat se bude až do konce

Podle mluvčí Globusu Rity Gabrielové řetězci vzrostl obrat ve srovnání předchozím předvánočním víkendům zhruba o pětinu. Zákazníci nakupovali bílou elektroniku, televize, mobilní telefony nebo počítače a tablety.

„Dárky na poslední chvíli i velké nákupy potravin očekáváme až do zavírací doby na Štědrý den v 11:30,” podotkla Gabrielová.

Kaufland má letos v prosinci podle mluvčí Renaty Maierl proti běžným měsícům vyšší obrat v průměru o 16 procent. Počet zákazníků stoupl meziročně o pět procent.

„Nárůst jsme zaznamenali zejména u čerstvých úseků. Zákazníci mají největší zájem především o uzeniny, maso, ovoce a zeleninu. Dále pak o alkohol, balicí papír, a tak jako během předešlých adventních víkendů i o vánoční dekorace,” uvedla dále Maierl.

Platby kartou jdou do miliard

Datartu stouply o posledním adventním víkendu tržby meziročně o 46 procent, uvedla mluvčí firm Eva Kočicová. Největší zájem je podle ní o mobilní telefony, chytré hodinky, elektrokoloběžky, tablety, herní konzole a malé domácí spotřebiče.

Podle mluvčího společnosti Global Payments, která obsluhuje zhruba polovinu trhu s kartami, počet transakcí platební kartou u této firmy v neděli oproti sobotě klesá.

„Celková hodnota bude asi 1,5 miliardy korun, což je dvojnásobný objem peněz, než kolik Češi utratí během roku. Páteční rekord 6,7 milionu transakcí za 2,7 miliardy korun ale o víkendu pokořen nebyl,” dodal Holoubek.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků