Hlavní obsah
Podvodníci vymýšlejí nové triky, jak z lidí vylákat poslední peníze. Na snímku inzerát na podvodnou půjčku.

Nikdy neplaťte za půjčku předem. Čech zmapoval nový internetový podvod

Téměř každý už dnes zná podvodné e-maily z Nigérie, které lákají uživatele na pohádkové dědictví nebo provizi z velkého miliónového obchodu. Podvodníci ale nespí a vymýšlejí nové triky, jak vás připravit o peníze. Aktuálně jde o podvodné půjčky, jejichž jediným smyslem je z oběti vylákat falešný „poplatek“, který už nikdy neuvidí.

Podvodníci vymýšlejí nové triky, jak z lidí vylákat poslední peníze. Na snímku inzerát na podvodnou půjčku.
Nikdy neplaťte za půjčku předem. Čech zmapoval nový internetový podvod

IT experta pana Mirka zaujal příběh jedné z obětí. „Narazil jsem na matku samoživitelku se dvěma dětmi. Po poslání ‚poplatku‘ neměla ani na jídlo,“ uvedl. Proto když narazil na podvodný inzerát s nigerijskou IP adresou, rozhodl se kvůli varování dalších potenciálních obětí poptat půjčku a zmapovat, jakým způsobem podvodníci fungují.

V průběhu několika týdnů pan Mirek podnikl několik pokusů, díky nimž se mu podařilo podrobně zmapovat, jak podvody fungují a jak podvodníci reagují v odlišných situacích. Cílem je vždy přimět oběť k zaslání „poplatku“ ve výši kolem sedmi tisíc korun přes služby Moneygram a Western Union, které umožňují při znalosti odpovědi na takzvanou testovací otázku anonymní výběr peněz.

Podvodníci chtějí tímto způsobem dosáhnout toho, že peníze rychle zmizí, aniž by bylo možné zpětně transakci dopátrat. Nelze totiž zjistit, kdo peníze skutečně vybral. Jakmile oběť platbu jednou odešle, peníze už nikdy neuvidí. „Zásadou je neposílat poplatek za zprostředkování úvěru nebo obchodu předem. To je totiž až na zákonem jmenované výjimky zakázáno,“ varuje mluvčí České národní banky (ČNB) Denisa Všetíčková.

Podvodníci trvají na identifikaci, aby mohli vydírat

Aby vůbec panu Mirkovi údajnou půjčku poskytli, všichni podvodníci trvali na zaslání kopie dokladu totožnosti.

Ve chvíli, kdy pan Mirek dal najevo, že poskytovatele „půjčky“ odhalil jako podvodníka a odmítl platbu provést, podvodník sáhl k vydírání. Právě k tomu slouží zmíněné kopie občanského průkazu, na jejichž zaslání podvodníci trvají.

 

Podvodníci mají spolupracovníky v Česku

Když pan Mirek předstíral, že není možné platbu poslat přes Moneygram, pokud se mu podvodník neidentifikuje, kupodivu se mu podařilo svojí neoblomností dosáhnout uvedení českého účtu vedeného u Fio banky. Odhalil tak, že zahraniční podvodníci mají i české spolupracovníky. „Je však možné, že i tito lidé jsou obětmi, které netuší, že se podílejí na trestné činnosti,“ domnívá se. Banku na podezřelý účet okamžitě upozornil.

„Takový účet je podroben bližšímu monitoringu a individuálně vyhodnocujeme všechny transakce,” sdělil Novinkám tiskový mluvčí Fio banky Zdeněk Kovář. „V případech, kdy se jedná o takzvaného bílého koně žijícího trvale v České republice, je však šance na odškodnění v rámci trestního řízení větší než v situaci, kdy jsou peněžní prostředky odeslány mimo Českou republiku,” doplnil mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Ten zároveň potvrdil, že se banka s tímto typem podvodů setkává. Totéž potvrdili i mluvčí ČSOB a Equa bank.

„Denně jsou evidovány stížnosti zákazníků ohledně podvodů, kdy přišli o peníze. Jedná se jak o menší finanční obnosy, tak i částky v řádech několika set tisíc korun. Zákazníci často zamlčují skutečný stav věci a uvádějí, že příjemce znají osobně, aniž by to tak bylo ve skutečnosti,“ sdělila Novinkám policejní mluvčí Ivana Nguyenová.

„Evidujeme za rok 2017 celkem 215 skutků obsahující řetězec Moneygram a Western Union a za rok 2016 207 skutků,“ doplnila.

Jak probíhá komunikace s podvodníky
Podvodníci komunikují česky, poněkud nezvyklou češtinou vzniklou překladem skrze internetové překladače. Ty se však stále zlepšují, takže v tomto směru nemusí komunikace působit tak podivně jako v minulosti.

Komunikaci zahajují zasláním dotazníku, který připomíná formulář, jaký by mohl obdržet i klient banky nebo nebankovní finanční instituce. Ať už oběť vyplní jakékoliv údaje, třeba takové, podle nichž by u seriózní finanční instituce úvěr získat nemohl, podvodníci zašlou další e-mail s podmínkami údajného úvěru. Oběť je musí odsouhlasit a zaslat kopii dokladu totožnosti.

V dalším kroku již přijde to, o co jediné podvodníkům celou dobu jde: „Z tohoto důvodu se doporučuje zaplatit částku (6870 kč) za registrační poplatek.“ Nejprve si však ještě vyžádají údaje o účtu, na který má být údajný úvěr zaslán:


Odpověď pak obvykle přijde za několik málo minut: „Takže mi řekněte, kdy můžete poslat poplatek za registraci vašeho úvěru, abych mohl informovat banku o tom, že si půjčku připojíte okamžitě k převodu na svůj bankovní účet?“ Na poplatku pak podvodníci trvají i v případě, že oběť opakovaně deklaruje finanční problémy, které znamenají, že si i na „poplatek“ musí půjčit.



Podvodníci pak chtějí, aby oběť zaslala „poplatek“ přes služby Moneygram nebo Western Union. Ty umožňují při znalosti čísla transakce tyto peníze vybrat během několika minut kdekoli na světě. Obě služby jsou navíc zpoplatněné, takže pokud chce klient Moneygramu odeslat 6870 korun do Nigérie, musí zaplatit ještě poplatek 500 korun.

Pokud se oběti skutečně podaří peníze odeslat a podvodníkům vzápětí poskytne i požadované údaje, tak je celá komunikace u konce. Oběť byla okradena o tisíce korun, podvodníci jsou nadále nedostupní.


„Podvodníci takřka v 99 procentech případů používají falešné doklady totožnosti a jména, pod kterými se vydávají. I ta ve většině případů nejsou skutečná. Pro tyto případy mají výše uvedené společnosti zřízeny tzv. zelené linky, kde zákazníci mohou konzultovat veškerá zjištění a pochybnosti vyplývající z povahy věci,“ sdělila Novinkám mluvčí Policie ČR Ivana Nguyenová.

Podvodníci v našem případě používali falešnou identitu Osagie Junior, což je jméno nigerijského fotbalisty Hapoelu Jeruzalém Juniora Osagieho. Jindy šlo o jméno Sam Smith. Tak se jmenuje například britský popový zpěvák. Podezřelé obětem může být, že identita, kterou mají zadat na Moneygram nebo Western Union, se liší od podpisu podvodníka v e-mailu.
Anketa
Setkali jste se s podvodnými e-maily?
Ano, občas dorazí
75.6 %
Ne, mám kvalitní spam filtr
20.1 %
Nepoužívám e-mail
4.3 %
Celkem hlasovalo 814 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků