Hlavní obsah
Za kolik pracovních hodin si občan s průměrným platem vydělá na roční kupón (Zlín roční kupón nemá). Foto: David Ryneš, Novinky

Nejdražší je MHD v Liberci, nejméně ji dotují v Ústí

Nejdražší je roční jízdenka na MHD v Liberci, kde si na ni občan Libereckého kraje vydělá průměrně za více než 34 hodin práce. V přepočtu nejlevnější roční jízdenku lidé koupí v Praze, kde na ni budou v průměru pracovat 16,65 hodiny. Vyplynulo to z aktuální analýzy projektu Česko v datech. Nejméně dotovaná je MHD v Ústí nad Labem.

Za kolik pracovních hodin si občan s průměrným platem vydělá na roční kupón (Zlín roční kupón nemá). Foto: David Ryneš, Novinky
Nejdražší je MHD v Liberci, nejméně ji dotují v Ústí

Obyvatelé Ústeckého kraje na celoroční jízdenku na místní městskou dopravu museli pracovat 30,6 hodiny. Jihomoravan na roční jízdenku vydělával 28,3 hodiny.

Na celoroční jízdenku v Olomouci naopak obyvatel Olomouckého kraje vydělával průměrně 20,6 hodiny. Obyvatel Karlovarského kraje na celoroční jízdenku potřeboval 21 a půl hodiny práce.

Praha kompenzovala 70 procent nákladů

Cena jízdného je závislá i na kompenzaci nákladů městem. Například Praha v roce 2015 kompenzovala 70 procent nákladů městské hromadné dopravy, což se odráží i na tom, že nabízí čtvrté nejlevnější roční jízdenky ze všech krajských měst,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute.

Kompenzace objednatelů dopravy

Foto: Česko v datech

„Nejméně naopak dotuje svoji veřejnou dopravu Ústí nad Labem. V roce 2015 hradilo město 37 procent nákladů, což se promítlo i na ceně ročního kupónu. Ten je dnes v Ústí druhý nejdražší z celé České republiky,“ dodala.

Nejlevnější jednorázové jízdenky v Olomouci

Pokud byste do města zavítali jako turisté a chtěli se vozit po celý den, nejlevněji byste jízdenku pořídili v Olomouci. Za celodenní jízdenku po hanácké metropoli zaplatí zájemce 46 korun. Jen o čtyři koruny více se zaplatí v Jihlavě a Českých Budějovicích.

Pod hranici 60 korun se vejdou ještě Pardubice a Plzeň. Naopak 110 korun za celodenní jízdné si účtuje dopravní podnik v Praze, 90 korun v Brně. Zbytek měst se vejde do rozmezí 70 až 80 korun.

Srovnání jízdného mezi kraji.

Foto: Česko v datech

Nejlevnější základní jízdné je v Olomouci, kde se zaplatí 14 korun za 40 minut jízdy. V Hradci Králové s podobným rozsahem linek MHD stojí základní jízdenka 20 korun. Ve špičce platí jízdenka 35 minut, mimo špičku 50 minut. V Karlových Varech stojí šedesátiminutová jízda 25 korun.

Nejvytíženější MHD v Praze a Brně

Nejvytíženější MHD má podle očekávání Praha. Mezi lety 2011 a 2015 přepravila v průměru jednu miliardu a 342 miliónů lidí ročně. Druhé Brno přepraví prostřednictvím městské hromadné dopravy 353,3 miliónu lidí ročně.

Kolikrát se průměrný obyvatel za rok svez MHD

Foto: Česko v datech

Pokud bychom sečetli všechny obyvatele města a lidi dojíždějící za prací, zjistili bychom, že nejvytíženější je i při tomto přepočtu MHD v Praze (952 jízd na hlavu) a MHD v Brně (816 jízd na hlavu). Na dalších místech by se umístila MHD Plzeň s 523 jízdami na hlavu a MHD Ústí nad Labem s 451 jízdami.

Ostrava jako třetí největší město Česka, s druhým nejvyšším počtem linek a druhou nejdelší celkovou délkou linek, skončila v žebříčku až na devátém místě. Městskou dopravou se každý obyvatel a dojíždějící do Ostravy svezl v letech 2011 až 2015 průměrně 287krát ročně.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků