Hlavní obsah
Index podnikatelského klimatu Foto: Martin Havelka, Novinky

Nálada ve vedení německých firem stagnuje

Nálada německých podnikatelů v únoru stagnuje. Index podnikatelského klimatu za poslední měsíc stoupl o 0,1 bodu na 96,1. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Institutu ifo mezi zhruba devíti tisíci německými firmami. I když jejich nálada není nijak zvlášť dobrá, němečtí podnikatelé se zatím nenechali zastrašit zprávami o epidemii wuchanského koronaviru.

Index podnikatelského klimatu Foto: Martin Havelka, Novinky
Nálada ve vedení německých firem stagnuje

„Zdá se, že na německou ekonomiku zatím vývoj v oblasti koronaviru nezapůsobil,“ nechal se slyšet šéf Institutu ifo Clemens Fuest.

Index podnikatelské situace, v němž podnikatelé a manažeři hodnotí aktuální situaci svého vlastního podnikání, za poslední měsíc klesl z 99,2 na 98,9 bodu.

Index očekávání, v němž podnikatelé hodnotí očekávání vývoje ekonomiky i svého podnikání v nejbližších šesti měsících, stoupl z lednových 92,9 na aktuálních 93,4 bodu.

Německá ekonomika v poslední době spíš stagnuje a opakovaně se jen těsně vyhnula recesi. Vývoj německého hospodářství přitom výrazně ovlivňuje i českou ekonomiku, západní soused je totiž pro Česko hlavním obchodním partnerem a největším exportním trhem.

Podle pondělních dat ČSÚ je také důvěra v českou ekonomiku nejnižší od roku 2014. „Spotřebitelům sice dál rostou mzdy rychleji než ekonomika, ale přibývá strach z budoucího vývoje pracovního trhu, kde je v důsledku rostoucích cen bydlení téměř nemožné se za prací přestěhovat,“ uvedl hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Vliv mají i stoupající ceny zeleniny

„Za zrychleným poklesem důvěry spotřebitelů také stojí jejich vnímání rostoucích cen. Rychle rostoucí ceny potravin mají sice relativně malou váhu v celkovém spotřebním koši, ale protože je s nimi spotřebitel konfrontován každý den, usuzuje z něj na mnohem vyšší celkový růst cen. A je pravda, že ani náš stále trvající vysoký růst mezd by současné zdražení mnoha potravin nepokryl,“ doplnil Bartoň.

Spotřebitelské ceny v Česku za leden stouply meziměsíčně o 1,5 procenta a meziročně o 3,6 procenta. Ceny potravin se meziročně zvýšily o 6,3 procenta, rostly hlavně ceny ovoce a zeleniny.

Jak Novinky upozornily, raketový růst cen zeleniny pozorovali spotřebitelé v lednu zejména u salátových okurek. Kilo okurek vycházelo na 100 až 120 korun, běžná cena se v roce 2019 pohybovala mezi 40 a 50 korunami za kilo.

Zdražování se nicméně dotklo i lilku či cuket. Červená paprika stála v jednom z řetězců v metropoli 70 korun za kilo a ledový salát byl za 40 korun za kus, zde se jednalo o zdražení o desítky procent.

V únoru už byla řada z tohoto zboží v obchodech k sehnání o poznání levněji.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků