Hlavní obsah

Na silnicích nelze jen tak zavést mimořádná opatření pro kamióny

Právo, Jiří Novotný
BRUSEL

Česko nebude moci zavést mimořádná opatření na dálnicích a příhraničních úsecích silnic bez toho, že by s tím souhlasily sousední státy. Vyplynulo to z jednání zástupců ministerstva dopravy v Bruselu.

Foto: Jiří Smutný

Za deset dní by zde měl stát nový park

Článek

"Nečekal jsem, že jednání s Evropskou komisí (EK) bude tak komplikované," řekl v pondělí novinářům ministr dopravy Milan Šimonovský.

Na dotaz Práva, zda se dá tedy ještě počíta, že mimořádná opatření začnou platit letos, Šimonovský odpověděl: "To lze těžko odhadnout. Musíme nejprve jednat se sousedními státy. V první polovině března se uskuteční rozhovory o této otázce s Polskem a Slovenskem, a poté s Německem a Rakouskem.

Pokud souhlas dostaneme, předložíme příslušný návrh mimořádných opatření Evropské komisi, a pak to půjde do Evropské rady." Cílem mimořádných opatření, která už projednala vláda, je omezit příliv zahraničních kamiónů na české komunikace. Počet nákladních vozidel projíždějících ČR se totiž po vstupu do EU zvýšil o polovinu. Zejména v pohraničních obcích vznikla pro obyvatele neúnosná situace.

Konkrétně chce Česko pro nákladní vozidla nad 12 tun zpoplatnit silnice u pětadvaceti hraničních přechodů jednodenní známkou v hodnotě 250 korun. Tu nyní vozidla musejí mít jen při průjezdu dálnic.

Zpozdit se může i elektronické mýtné

Česko také v Bruselu prosazuje, aby kamióny musely za průjezd některých mostů zejména na dálnici D1 (Praha-Brno) platit klasické mýtné. Obě opatření by však platila pouze do té doby, než se zavede elektronické mýtné, což lze stihnout nejdříve ve druhé polovině roku 2006. 

"Je škoda, že se schvalování našich opatření v Bruselu tak protahuje. Musíme být ale připraveni i na to, že se elektronické mýtné nepodaří v ČR zavést ani v roce 2006. V tom případě bychom mohli použít alespoň tato mimořádná opatření, která by dočasně elektronické mýtné nahradila," prohlásil Šimonovský.

Ministerstvo dopravy už vyhlásilo výběrové řízení na projektového manažera systému výkonového zpoplatnění dálnic a některých silnic první třídy. Po jeho ukončení vyhlásí Šimonovský nejpozději do 30. června vlastní soutěž na dodavatele systému elektronického mýtného.

"Rozsah sítě, který má být zpoplatněn, i zda mýtné budou platit nákladní vozidla nad 3,5 tuny, nebo až od 7,5 tuny, se definitivně rozhodne až v podmínkách výběrového řízení na dodavatele," řekl ministr dopravy.

Reklama

Výběr článků

Načítám