Článek
Mýtné brány v pátek od 15:00 do 21:00 zaznamenaly na českých dálnicích 15 418 kamiónů nad 12 tun. Před týdnem, kdy ještě platila původní úprava, to bylo 17 675 vozidel a o týden dříve 16 687 nákladních vozů. Ve statistice podle Šimoníka nejsou zahrnuty vozy od 3,5 do 12 tun, neboť na ně se mýtné vztahuje až od začátku února a páteční srovnání by tak mohlo být zkreslené.
Předepsané mýtné v období zvýšených sazeb vzrostlo na 5,83 miliónu Kč proti předchozímu pátku, kdy činilo 5,35 miliónu korun. O týden dříve v pátek 22. ledna mýtný systém ve stejné době vybral 4,99 miliónu Kč.
Zvýšení pátečních sazeb schválila v lednu vláda na popud ministerstva dopravy. Velké kamióny platí mezi 15:00 a 21:00 o polovinu vyšší sazby, menší auta postihlo čtvrtinové zdražení.
Počet vozidel, která se v sledovaném období 15-21 hodin pohybovala v mýtném systému: | |
---|---|
datum | počet vozidel |
22. ledna | 16 687 |
29. ledna | 17 675 |
5. února | 15 418 (proti minulému pátku pokles o 12,8 %) |
Předepsané mýtné ve sledovaném období 15-21 hodin: | |
datum | předepsané mýtné (Kč) |
22. ledna | 4 993 653 |
29. ledna | 5 351 852 |
5. února | 5 825 026 (proti minulému pátku růst o 8,8 %) |
Zdroj: MYTO CZ |
Ministerstvo dopravy chce vyššími pátečními sazbami omezit počty kamiónů na dálnicích v době, kdy jezdí nejvíce osobních aut. Regulace provozu pomocí mýta je podle ministra Gustava Slamečky lepší alternativou k úplnému zákazu jízd kamionů v pátek odpoledne, který dříve navrhovala vláda.
Slamečka přišel s návrhem poté, co uklidnil dopravce mírným, zhruba dvouprocentním, snížením mýtných sazeb v jiné dny. Dopravci proto považují návrh za kompromis, který je finančně vyrovnaný. Například za cestu z Prahy do Brna zaplatí kamion v pátek odpoledne o 400 korun více než v jiné dny a časy. Zdražení se však týká i autobusů, které vzhledem k jízdním řádům dálnice nevyklidí.