Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo

Mýtné brány na dálnicích do šrotu nejdou, budou měřit rychlost

Mýtný systém se v České republice už 1. prosince změní na dálnicích z mikrovlnného s branami na satelitní, který vybudovalo konsorcium firem CzechToll a SkyToll. Ve šrotu však poté zdaleka neskončí všech nynějších 275 mýtných bran, ale většina jich podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) najde nové využití.

Ilustrační foto Foto: Jan Handrejch, Právo
Mýtné brány na dálnicích do šrotu nejdou, budou měřit rychlost

Mikrovlnný mýtný systém vybudovala a od ledna 2007 provozuje společnost Kapsch. Jak Kremlík ujistil ve Sněmovně při projednávání stavu příprav na spuštění satelitního mýta, všechny brány jsou už v majetku státu. Jejich aktuální celková hodnota činí podle nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu 2,2 miliardy korun.

Rodí se plán, jak využít i nepotřebné

Na dotaz poslance Jana Bartoška (KDU-ČSL), jestli brány, které vybudoval Kapsch, přijdou po spuštění nového systému vniveč a o jak velkou ztracenou investici jde, Kremlík sdělil: „Konsorcium CzechToll a SkyToll využije ze stávajícího systému desítky kontrolních bran. Navíc nyní na ministerstvu dopravy (MD) vzniká přesný plán, jak najít uplatnění pro řadu dalších.“

„Na dálnicích už bylo pro nový systém převzato 49 bran a na silnicích první třídy, kde se mýtem zpoplatní od 1. ledna dalších 900 kilometrů, stavíme sami 11 bran,“ uvedl mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.

Likvidace bran, s nimiž se pro satelit nepočítá, není podle Beneše součástí smlouvy, kterou na výstavbu nového systému a jeho provozování uzavřelo loni ministerstvo dopravy. „Tyto brány po spuštění satelitního systému odstraňovat nebudeme. Ředitelství silnic a dálnic vysoutěží firmu, která to případně zajistí,“ sdělil mluvčí.

Pro vážení kamionů a měření rychlosti

Ministerstvo dopravy počítá s tím, že mnohé konstrukce nynějších bran bude možné použít ve službách, které s výběrem mýta nesouvisejí. „Budou vy­užity pro telematiku na dálnicích a inteligentní dopravní systémy, jako je proměnné dopravní značení, liniové řízení dopravy, detekce jízdy v protisměru, úsekové měření rychlosti či vysokorychlostní vážení kamionů,“ informoval Kremlík.

Ministr dopravy také chce, aby některé z mýtných bran sloužily potřebám videotollingu, což je systém, který rozeznává poznávací značky vozidel. Kontrolovaly by tak, jestli po zavedení elektronických dálničních známek, jež mají ty dnešní papírové vystřídat od roku 2021, zaplatili řidiči příslušný poplatek. „I to je jedna z funkcí, k nimž by dnešní mýtné brány měly v budoucnu pomoci,“ konstatoval Kremlík.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků