Hlavní obsah

Mléko za korunu. Ministerstvo zemědělství žene řetězec před antimonopolní úřad

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministerstvo zemědělství chce poprvé podat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli slevovým akcím v obchodních řetězcích. Ministru zemědělství v demisi Jiřímu Milkovi (za ANO) se nelíbil prodej litru mléka v Kauflandu za korunu. Podle firmy jde o běžnou praxi.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Článek

„Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání,“ uvedlo ministerstvo.

Podle něj z pohledu platných zákonů nejde prodávat zboží za podnákupní nebo podnákladové zboží, což je v případě litru mléka za korunu zcela markantní.

„Stejně tak je diskutabilní otázka takového tržního chování dopadu na výběr DPH. S ohledem na všechny tyto skutečnosti pan ministr zmínil nezbytnost prošetření ze strany ÚOHS, případně i ze strany dalších institucí. Právě probíhá právnická analýza možností a příprava podnětu,“ dodalo ministerstvo, které v minulosti ještě žádný návrh k antimonopolnímu úřadu na šetření těchto praktik nepodalo.

Obchodní řetězec nabízel na přelomu května litr polotučného trvanlivého mléka K-Classic za jednu korunu ke každému nákupu, který stál více než 100 korun.

Rohlík za 50 haléřů

Je otázkou, zda má resort šanci u ÚOHS s takovou stížností uspět. „Pokud soutěžitel není v dominantním postavení, pak může poskytovat své zboží nebo služby za libovolnou cenu i klidně zdarma a z hlediska hospodářské soutěže to bude zcela v pořádku,“ řekl už dříve Novinkám mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Odpovídal přitom na dotaz, který se týkal cen v rámci konkurenčního boje autobusových dopravců.

„Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR,“ oponuje ministerstvu mluvčí řetězce Renata Maierl.

Řetězce v rámci konkurenčního boje lákají do prodejen zákazníky na nízké ceny některých položek, které mohou dotovat z prodeje jiného zboží.

Ministr hrozí regulací

Kaufland podobně vyvolal rozhořčení pekařů, když v květnu v akci několik dní nabízel rohlíky za 50 haléřů. „Máme si skutečně myslet, že Kaufland se rozhodl zničit českou pekařinu? Proč by to dělal, z lásky k Česku? Nebo proto, že chce připravit půdu pro zahraniční firmy, které nepečou, ale rozpékají?“ reagoval tehdy prohlášením Svaz pekařů a cukrářů v ČR.

Ministerstvo zemědělství v polovině dubna oznámilo, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve Milek mluvil jako o zajímavých nápadech zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech. Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace.

Reklama

Výběr článků

Načítám