Hlavní obsah
Vozítka segway na Staroměstském náměstí v Praze Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministerstvo ustoupilo od zákazu vozítek segway

Ministerstvo dopravy ustoupilo od plošného zákazu vozítek segway. Loni na podzim požadovalo jejich vytlačení z chodníků, nyní chce provoz vozítek obecně povolit s tím, že obce budou moci jejich provoz zakázat dopravní značkou. Vyplývá to z materiálu, který v pondělí na jednání vlády přinese ministr dopravy Dan Ťok.

Vozítka segway na Staroměstském náměstí v Praze Foto: Petr Hloušek, Právo
Ministerstvo ustoupilo od zákazu vozítek segway

Omezení provozu vozítek segway obcemi představuje podle ministerstva kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek.

"Ušlý zisk provozovatelů půjčoven vozítek segway lze v případě této varianty očekávat na nižší úrovni," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy. Při cenách dopravních značek 2 500 korun za kus ministerstvo předpokládá, že obce vozítka zakážou pouze v místech, kde byl jejich provoz nejproblematičtější a kde si chodci na bezohledné chování jejich uživatelů stěžovali nejvíce.

Důvodem pro omezení vozítek je podle ministerstva právě zvyšující se množství kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, tedy osoby bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním, což spolu s výrazně vyšší rychlostí, než jakou se pohybují chodci, způsobuje nehody, uvedlo dříve ministerstvo.

Pokud by byla doporučená praxe opačná a segwaye by mohly jezdit pouze tam, kde je obce výslovně povolí, hrozilo by, že nebudou povolena nikde, nebo jen na velmi málo lokalitách. Podobná situace panovala donedávna například v provozu vodních skútrů, dodalo ministerstvo.

Praha s návrhem nesouhlasí právě kvůli ohrožení chodců.

"V podmínkách hlavního města Prahy je naprosto nereálné osadit všechna nevhodná místa značkami, nemluvě o již značné hustotě dopravního značení, zvláště v centru města, a o finančních nákladech," uvedla mluvčí magistrátu Petra Hrubá. "Máme za to, že efektivnější by bylo, kdyby uživatelé vozítek segway byli řádně označeni jako ostatní účastníci silničního provozu a jezdili po komunikacích," doplnila. Další otázkou je podle ní i případné stanovení věkové hranice pro řidiče segway.

Chodci mají být v noci vidět

Vozítka segway doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, a jsou proto považována za chodce a na silnice nesmí.

Kromě vozítek obsahuje připravovaná novela zákona povinnost chodců nosit za snížené viditelnosti na silnicích ochranné prvky. Chodci jsou ve statistikách nehodovosti jednou z nejohroženějších skupin. Pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu by podle návrhu měli nosit vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.

Anketa
Kde by podle vás měly jezdit vozítka segway?
Po chodníku
11.8 %
Po silnici
23.5 %
Nikde
64.7 %
Celkem hlasovalo 1185 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků