Hlavní obsah
Erik Tabery besedoval s žáky Gymnázia Příbram Foto: Michaela Rozšafná

Majiteli Škody Auto se letos nedaří

Největší evropská automobilka Volkswagen (VW), do níž patří i automobilka Škoda, sice loni hrubým ziskem 3,99 miliardy eur splnila vlastní cíl, hospodaření v 1. čtvrtletí tohoto roku je však mnohem horší než ve stejném období roku 2002 a je zřejmé, že loňský výsledek firma zopakovat nedokáže.

Erik Tabery besedoval s žáky Gymnázia Příbram Foto: Michaela Rozšafná
Majiteli Škody Auto se letos nedaří

Její akcie na burze ve Frankfurtu okamžitě propadly o více než 10 procent.

Jde o další neveselou zvěst pro německou ekonomiku. Již v pondělí totiž německý telekomunikační gigant Deutsche Telekom oznámil, že loni utrpěl čistou ztrátu 24,6 miliardy (760 miliard korun), což je nejhlubší propad hospodaření v německé firemní historii.

Kurs vozy v zámoří zdražuje

"Vzhledem k hlubokým změnám a politické i ekonomické nejistotě budou výsledky za první čtvrtletí 2003 významně nižší než loni... Pokud se situace v západní Evropě a v USA nezlepší, nedokážeme letos provozní zisk 4,76 miliardy eur z loňského roku zopakovat," přiznal šéf VW Bernd Pischetsrieder. Neblahou roli podle něj sehrávají také nepříznivé směnné kursy, kdy euro vůči dolaru prudce zpevnilo, což výrobky VW v zámoří neúnosně zdražuje.

Hrubý zisk 3,99 miliardy eur znamená proti roku 2001 pokles o 9,6 procenta, čistý zisk se podle měsíc staré firemní zprávy propadl dokonce o 11 procent na 2,58 miliardy eura. Tržby za celou skupinu VW klesly o 1,8 procenta na 86,95 miliardy eur. Loni koncern prodal 4,98 miliónu vozů, což je pokles asi o 1,9 procenta, pro letošek plánuje prodej více než pěti miliónů vozů.

Lékem mají být nové modely

Letošek je pro VW vůbec mrzutý a jako by se proti němu všechno spiklo. K nepříznivým vlivům vyjmenovaných Pischetsriederem se přidala chřadnoucí německá ekonomika a také stažení miliónů vadných vozů k opravám. V únoru totiž začal VW stahovat do opraven 850 tisíc vozů Škoda, Audi, Seat a Volkswagen kvůli možným problémům v zapalovacím systému.

Ven ze svízelné situace by podle Pischetsriedera mělo firmu dostat uvedení nových modelů na trh. Vlajkovou lodí je již 30 let VW Golf, ale přibývá hlasů, že nabídku je třeba oživit. Firma v této souvislosti spoléhá na golf upravený v minivan (Touran) nebo terénní vůz Touareg.

Jak uvedla ČTK, nové verze hodlá Volkswagen uvádět na trh v průměru každé tři týdny, pokaždé ale v jiné části světa. To však podle analytiků bude stát spoustu peněz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků