Hlavní obsah

Lidé si stěžují na bezdůvodné zvyšování záloh za energie

Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ) přibývá stížností od spotřebitelů, kterým jsou zálohy za elektřinu, plyn nebo teplo navyšovány bez legitimního důvodu, informoval tento týden mluvčí ERÚ Michal Kebort. Zálohy a jejich změny musí odrážet reálnou spotřebu, upozornil úřad.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Energetický zákon říká, že pokud dodavatel elektřiny, plynu nebo tepla uplatňuje zálohové platby, mohou být stanoveny nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby pro další období. Takovým důvodným předpokladem může být například nárůst spotřeby v daném odběrném místě, díky kterému stoupne odhadovaná spotřeba i pro další období. Stejně tak do záloh může promluvit zvýšení cen, jestliže k němu dodavatel přistoupil.

„Pokud pro to neexistují objektivní důvody, dodavatel by zálohy samovolně navyšovat neměl. Spotřebitel by se v takových případech měl dodavateli hned ozvat a návrh nových záloh rozporovat. V případě, že se nedohodnou, může lidem pomoci ERÚ, ať už v rámci vyjednávání, nebo mimosoudního řešení sporů,” uvedl Miroslav Rottner, ředitel odboru právní ochrany spotřebitele ERÚ.

Firma může zkrachovat

Někdy jde o pouhý omyl, který dodavatel rychle napraví. Zálohy vyšší než přiměřené ale mohou účelově účtovat společnosti, které se ocitly ve finanční tísni, a snaží se tím alespoň na krátký čas napravit svou nedostatečnou likviditu. Pokud taková společnost později ukončí svou činnost a skončí v insolvenci, musí lidé o vrácení přeplatků žádat prostřednictvím přihlášení pohledávek v rámci insolvenčního řízení. Úspěšnost jejich vymáhání však bývá nízká.

ERÚ se setkává i s opačným problémem, s podezřele nízkými zálohami. Přes počáteční zdání to znovu bude spotřebitel, který na nesprávnou kalkulaci doplatí.

„Někde jsou spotřebitelům nabízeny zálohy nesmyslně nízké, jinde jim dodavatel slibuje, že u něj budou platit jen deset měsíčních záloh místo dvanácti. Zádrhel ale přijde s ročním vyúčtováním, kde se nedostatečná výše záloh projeví konečným nedoplatkem. Při stejné spotřebě a podobné ceně jsou nižší zálohy jen prodejní lákadlo, které může být za určitých podmínek posouzeno dokonce jako nekalá obchodní praktika," dodal Rottner.

Tyto problémy se dnes mohou týkat tisícovky odběrných míst. Přestože jednotlivé stížnosti musí ERÚ šetřit individuálně a vždy musí posoudit dopady konkrétních kroků vůči konkrétnímu spotřebiteli, nárůst počtu podnětů odhaluje trend, na který se úřad musí soustředit.

Podobně problémové nabídky provázejí zejména podomní či telefonický prodej. V této souvislosti doporučuje úřad každému zájemci o změnu dodavatele energií přečíst Desatero obrany před šmejdy v energetice, které ERÚ letos vydal v reakci na nekorektní jednání některých dodavatelů a zprostředkovatelů na energetickém trhu. [celá zpráva]

Anketa

Zvedl vám někdy dodavatel bez zjevného důvodu zálohy na energie?
Ano
83,4 %
Ne
16,6 %
Celkem hlasovalo 3162 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám