Hlavní obsah

Kvůli modernizaci D1 se strhnou a znovu postaví všechny mosty, i ty nové

Právo, Jiří Novotný

V průběhu modernizace nejstarší tuzemské dálnice D1 (Praha–Brno) bude stržena a znovu postavena většina mostů. Týkat se to přitom bude i nadjezdů, které jsou ve vlastnictví krajů, měst či obcí.

Foto: Novinky

Demolice už potkala most nad 11. km D1

Článek

„Většina nadjezdů nad dálnicí D1 se bude skutečně demolovat a stavět znovu. Vyřeší se tím i problém zanedbaných mostů, které většinou slouží už jen zemědělcům či lesníkům,“ potvrdila v úterý Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.

Na dotaz, jestli se s rekonstrukcí nadjezdů počítalo už v původních plánech modernizace D1, mluvčí odpověděla: „Samozřejmě ano. Schváleno to definitivně bylo loni v srpnu. Od té doby jednáme s vlastníky nadjezdů. Upozorňujeme je, aby zbytečně nevynakládali peníze na opravy, protože to bude v rámci modernizace D1 hradit stát.“

Demolice čeká na nedávno opravené stavby

Jak uvedla Česká televize, kvůli šikmým nosným pilířům bude nutné strhnout i některé nově opravené mosty.

Po rozšíření tělesa dálnice v obou směrech o 75 centimetrů by totiž nesplňovaly stanovené parametry.

Například Kraj Vysočina přitom na opravu jednoho z mostů vynaložil před dvěma lety 20 miliónů Kč. „Chtěli jsme opravovat ještě další dva přes dálnici, ale teď jsme od toho upustili. Nechceme zbytečně vynakládat peníze, aby pak byly zmařeny,“ řekl ČT náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl (ČSSD).

Probíhá pět tendrů

Modernizace sto šedesáti z téměř dvou set kilometrů D1 je rozvržena na pět etap. Potrvá až 10 let a vyžádá si 28 mld. korun.

V první etapě se budou modernizovat úseky Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš a Velká Bíteš–Devět křížů. „Na těchto úsecích je celkem 14 nadjezdů, z nichž devět se strhne a postaví znovu a dva budou demolovány bez náhrady. Přestavba zbývajících tří nadjezdů nutná nebude,“ upřesnila Vápeníková.

Na dodavatele první etapy vyhlásilo letos ŘSD výběrová řízení, jejichž druhého kola se účastní třináct stavebních firem, mezi nimi Eurovia CS, Skanska, Metrostav i Strabag.

Na cenové nabídky čas do 3. ledna

Původně měla modernizace prvních čtyřiceti kilometrů D1 začít již letos na jaře, ŘSD ale termín několikrát posunulo. V průběhu druhého kola výběrových řízení byli totiž uchazeči seznámeni s novou verzí obchodních podmínek. Reagovali na to řadou dotazů, a ŘSD se proto rozhodlo podmínky upravit ještě podrobněji. Termín pro podání závazných cenových nabídek přesunulo ze září na 12. listopadu a pak ho znovu prodloužilo až do 3. ledna.

„Věříme, že zpřesnění obchodních podmínek přispěje k hladkému dokončení tendrů. Uchazeči už nemají zásadní připomínky, obracejí se na nás jen s doplňujícími dotazy,“ uvedla Vápeníková.

ŘSD teď počítá s tím, že stavbaři s modernizací D1 začnou v dubnu příštího roku. Pokud se ovšem po vyhlášení vítězů tendrů někdo z neúspěšných účastníků odvolá k antimonopolnímu úřadu, nabere modernizace další zpoždění.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám