Hlavní obsah

Krach Smartwings? Ryanair už se třese na uvolněné linky

Irská letecká společnost Ryanair by v případě krachu tuzemského dopravce Smartwings mohla nahradit jejich lety z Prahy. V rozhovoru pro CNN Prima News to uvedl ředitel Ryanairu Michael O’Leary.

Foto: Francois Lenoir, Reuters

Generální ředitel Ryanairu Michael O’Leary při představování nových linek.

Článek

Ryanair před koronavirovou krizí provozoval v Česku přes tři desítky pravidelných linek a byl druhým největším dopravcem na letišti. Smartwings celkově ve svém letovém řádu nabízely pravidelná spojení do více než 80 destinací.

„Pokud by padli, tak Ryanair a další společnosti jistě budou ochotné tu kapacitu v Praze zaplnit. Praha je velmi atraktivní destinace a my všichni tu své kapacity budeme navyšovat,“ uvedl O’Leary.

Zároveň však podotkl, že nevěří v krach Smartwings. Podle něj tuzemská letecká firma spíše čeká na stabilizaci situace.

Záruky za úvěr

V posledních týdnech se hovoří o možné státní pomoci skupině Smartwings, do které patří České aerolinie (ČSA) a Smartwings. Skupina rozjela reklamní kampaň, v jejímž rámci propaguje nutnost takové pomoci.

O možném odkoupení aerolinek státem hovořil ministr průmysl a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Aerolinky se však po negativní reakci odborné veřejnosti na tyto úvahy od tohoto plánu distancovaly a zdůraznily, že preferují pomoc v podobě úvěru nebo státních záruk za úvěr.

Státu patřit nechceme, zájem máme o úvěr, dušují se Smartwings

Ekonomika

„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla firma. Na svém webu SOS.smartwings.com však společnost takovou možnost státní záchrany uvádí.

Myšlenku na převzetí aerolinek státem kritizovala řada ekonomů. „Do aerolinek budeme muset dál lít peníze všichni, zatímco pro cesty z Prahy budeme volit Ryanair, Wizzair či Easyjet. Pokud by firma měla hodnotu nikoli záporných, nýbrž kladných miliard, již by ji soukromý investor koupil,“ varuje hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň s tím, že koupě dává smysl pouze „za dostatečně zápornou cenu“.

Peníze v podobě úvěru nebo státní záruky by podle něj měly podobný osud jen s tím rozdílem, že stát by za ně nedostal vůbec nic.

„Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost. To není náš případ a není ani žádná strategická destinace, kam bychom se nedostali s jinou společností,“ dodal ekonom.

Dopravci Smartwings a ČSA loni na svých linkách přepravili 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

V posledních týdnech v reakci na rozvolňování opatření jednotliví přepravci zase linky pomalu a postupně obnovují.

Reklama

Související články

Znárodnění ČSA nic neřeší, říká ekonom

Od chvíle, kdy vypukla koronavirová krize, se hovoří o možném vstupu státu do Českých aerolinií (ČSA), které patří do skupiny Smartwings. Ministryně financí...

Výběr článků

Načítám