Hlavní obsah
Finišer pokládá nový betonový povrch vozovky na dokončovaném odpočívadle dálnice u Rajhradu na Brněnsku. Foto: Milan Vojtek, Právo

Konec vyjetým kolejím: vozovky odolají těžkým kamionům

Konec vyjetých kolejí se blíží. Nová technologie opravy vozovek slibuje silnice, po nichž se pojede lépe než kdy dříve. Unikátní technologie Whitetopping má zmenšit negativní dopady, za kterými stojí provoz těžkých nákladních aut a kamionů.

Finišer pokládá nový betonový povrch vozovky na dokončovaném odpočívadle dálnice u Rajhradu na Brněnsku. Foto: Milan Vojtek, Právo
Konec vyjetým kolejím: vozovky odolají těžkým kamionům

Novinku ve středu představila společnost Skanska na dokončovaném odpočívadle dálnice D52 u Rajhradu na Brněnsku. „Technologie Whitetopping omezuje znehodnocování povrchu těžkými auty a zabraňuje tvorbě tak zvaných kolejí a rolet. Za podpory investora stavby Ředitelství silnic a dálnic je tady použita vůbec poprvé v Česku,“ uvedla Petra Havrlantová ze Skansky.

Vymysleli svůj asfalt

„Jde o způsob, jakým jsou vzájemně provázány spodní asfaltové vrstvy vozovky s vrchní betonovou deskou, tak aby se ideálně spojily jejich odlišné vlastnosti,“ popsal princip Bohuslav Slánský ze Skansky s tím, že beton je vyroben na základě zvláštní receptury a pokládá se na částečně odfrézovaný původní povrch silnice.

Technologie má původ v USA. U nás ji čeká dvouletý zkušební provoz, na jehož základě padne rozhodnutí o dalším využití.

Na stejné odpočívce stavbaři zkušebně položili svůj vlastní, nově vyvinutý asfaltový povrch. Směs Resiskan vznikla i ve spolupráci s ČVUT Praha a VUT Brno. Vozovka má zajistit odolnost proti zatížení těžkou dopravou a současně odolávat vzniku trhlin při nízkých teplotách.

„Použili jsme ji na odpočívce, kde budeme alespoň pět let sledovat, jak odolává statické zátěži kamionů a zatížení při parkovacích manévrech. Další místo, kde počítáme se zkušebním využitím, je na dálnici D1 u Ivanovic na Hané, tam ji prověříme v běžném provozu,“ uvedl manažer technologií Zdeněk Hegr.

Povrchy z nových materiálů a technologií mají odolávat náporu aut, která v silnicích tvoří vyjeté koleje. Ty jsou pro řidiče nejen nepříjemné, ukrývají v sobě i potenciální hrozbu.

Výjimkou nejsou úseky, kde za dešťů vznikají dlouhé pásy plné vody. Jízda po takové silnici může skončit aquaplaningem. To je situace, kdy kola nestačí vodu vytlačit na stranu. Ta se dostane mezi pneumatiku a silnici a automobil se stává neovladatelným.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků