Hlavní obsah

Kapsch žaluje Ředitelství silnic a dálnic o 156 miliónů

Praha

Provozovatel mýtného systému Kapsch zažaloval Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) u rozhodčího soudu o 156 miliónů korun. Tvrdí, že státní organizace mu dluží peníze za téměř tři roky provozu části kamiónových palubních jednotek. Podáním žaloby se společnost snaží předejít situaci, kdy by mohly být její nároky promlčené, řekl mluvčí firmy David Šimoník.

Článek

„Je pro nás krajně nepříjemné žalovat obchodního partnera, ale musíme se chovat jako dobrý hospodář a chránit zájmy firmy,” uvedl generální ředitel Kapsch v České republice Karel Feix.

Spor se vede o méně využívané palubní jednotky, které v mýtném systému přibyly za poslední tři roky a jejichž provoz neupravuje původní smlouva o provozu mýtného systému. Dohoda o platbách za palubní jednotky přitom byla téměř před dokončením a její uzavření vzala vloni v listopadu na vědomí i vláda. Kvůli personálním rošádám ve vedení Ředitelství silnic a dálnic nakonec ale z uzavření smlouvy sešlo.

Podle dohody měla cena klesnout

Podle této dohody měla klesnout cena, kterou platí ŘSD za roční provoz jedné jednotky, z původních 1400 korun na 237 korun, což odpovídá ceně stanovené soudním znalcem. Sedminásobné snížení ceny firma Kapsch akceptovala s tím, že jde především o palubní jednotky využívané zahraničními dopravci, kteří přes Česko projíždějí jen výjimečně, a náklady na jejich provoz v systému jsou tak nižší než u původních jednotek.

Nyní ale Kapsch od nižší ceny ustoupil a v rámci rozhodčího řízení vymáhá po ředitelství 650 korun za jednu jednotku, uvedl ředitel úseku elektronického mýta na ŘSD Václav Nestrašil. Ředitelství tak bude muset opět bojovat o dosažení příznivější ceny, kterou si už jednou na firmě vymohlo a o kterou může kvůli průtahům a aktuálnímu vývoji přijít.

I přes podání žaloby je Kapsch podle Feixe ochoten o platbách za jednotky dále jednat, ale stěžuje si na situaci u ŘSD: „Jednání s ŘSD jsme vedli už více než rok, za tu dobu se tam vystřídali minimálně tři ředitelé. Někdy máme pocit, že neustálé personální změny na vedoucích pozicích státem řízených organizací vedou úředníky k pasivitě v řešení akutních problémů.”

Palubní jednotky (OBU jednotky) umožňují komunikaci vozidla s mýtnými branami a jejich prostřednictvím se mýtné na dálnicích platí. Celkem jich je v systému zaregistrováno téměř 700 tisíc, jen ale 530 tisíc z nich dosud stát společnosti proplácí. Úředníci před spuštěním mýtného systému totiž podcenili zájem ze strany dopravců.

Reklama

Výběr článků

Načítám