Hlavní obsah

Kamióny mají v EU platit za hluk vyšší mýtné

Právo, Jiří Novotný

Mýtné pro všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny se zřejmě bude moci v celé Evropské unii zvyšovat i o takzvané vnější náklady, spjaté s hlukem a znečišťováním životního prostředí. Tento návrh Evropské komise podpořili v pátek při jednání v Lucemburku ministři dopravy členských zemí. Musí ho ale ještě schválit Evropský parlament.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Sazby mýtného se nyní v jedenácti zemích EU, které ho již zavedly, pohybují mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (v přepočtu 3,70 až 6,12 Kč). Na českých dálnicích se v průměru od kamiónů vybírá 4,05 Kč/km.

Dosud se do mýtného směly promítat pouze náklady přímo spjaté s budováním a údržbou dálnic a silnic. Podle návrhu nové směrnice ale jednotlivé státy dostanou možnost navýšit mýtné i o vnější, lépe řečeno ekologické náklady. Má to být o tři až čtyři eurocenty na kilometr více, tedy o 73 až 98 haléřů. Jestli toho jednotlivé státy využijí, ponechá Brusel na jejich rozhodnutí.

Bárta chce zpoplatnit 2500 km jedniček

Aby se při stanovování mýtných sazeb přihlíželo k ekologickým aspektům, podporuje i český ministr dopravy Vít Bárta (VV). Navíc plánuje rozšířit mýtné v Česku o 2500 km silnic první třídy, na nichž je dosud zpoplatněno pouhých 170 km.

Kamiónům by se tak už nevyplatilo objíždět dálnice a rychlostní silnice, a ulehčilo by se obyvatelům řady měst a obcí. Tím spíše, že sazby mýtného se podle Bárty mají lišit i podle denní doby a míst, jimiž komunikace vedou.

„Nejvyšší mýtné musí být ve všední dny ráno, kdy lidé cestují do práce a děti do škol, a v odpoledních hodinách, kdy se vracejí domů. Přispěje to určitě k větší bezpečnosti provozu a většímu klidu v obcích,“ informuje Bárta o svých záměrech.

Všechny návrhy týkající se mýtného předloží Bárta nejpozději v listopadu ke schválení vládě. Jisté už je, že projde zvýšení mýtných sazeb, které na dálnicích a rychlostních silnicích stoupnou od 1. ledna 2011 v ČR o celou čtvrtinu. Kamióny tak budou muset platit v průměru už pět korun za kilometr.

S rozšířením mýtného na 2500 kilometrů silnic prvních tříd se ale dá počítat nejdříve v roce 2012. Použit k tomu bude buď satelitní systém, nebo dosavadní mikrovlnný s mýtnými branami, jejž v ČR vybudovala firma Kapsch.

„Při využití mikrovln by se dal mýtný systém na jedničkách postavit v řádu měsíců,“ tvrdí šéf Kapsche Karel Feix. Jaký systém se ale nakonec pro silnice prvních tříd, a případně i okresky použije, chce Bárta ještě pečlivě zvážit.

Anketa

Měly by platit kamióny kvůli hluku vyšší mýtné i v ČR?
Ano, jsou hlavním zdrojem hluku
28,4 %
Ne, vyšší cena mýtného by se mohla projevit i u dovážených výrobků
71,6 %
Celkem hlasovalo 15996 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám