Hlavní obsah
Premiér Andrej Babiš Foto: Petr Hloušek, Právo

„Jsem rád, že jsme pomohli.“ Za posunutí uzavírky na D1 po telefonátu Babiše chce firma miliony

Společnost Eurovia bude požadovat miliony korun jako doplatek za to, že musela narychlo odložit plánované opravy D1 z víkendu. Odklad přitom přišel poté, co novému řediteli ŘSD Radku Mátlovi volal přímo premiér Andrej Babiš (ANO) a pak se chlubil, že je rád, že pomohli lidem. Nyní se ale diví, proč stát se společností stále spolupracuje, a tvrdí, že daňoví poplatníci žádný milionový doplatek platit nebudou.

Premiér Andrej Babiš Foto: Petr Hloušek, Právo
„Jsem rád, že jsme pomohli.“ Za posunutí uzavírky na D1 po telefonátu Babiše chce firma miliony

„Podle našich prvních odhadů půjde o částky ve vyšších jednotkách milionů korun. Vše ale nyní přesně analyzujeme a projednáváme s investorem,“ řekla Novinkám mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Pokyn k zastavení přitom přišel dvě hodiny před zahájením prací.

Po odložení prací se na Babišově profilu na sociálních sítích objevilo: „Jsem rád, že je nový ředitel Radek Mátl akční a po mém telefonátu posunul plánované uzavírky D1 z víkendu na neděli v noci a příští týden. A i když to ani tak samozřejmě nebude nic příjemného, jsem rád, že jsme mohli aspoň trochu pomoct.“

Babiš: Nebude to stát miliony korun

Požadavek společnosti o finanční kompenzaci je podle něj drzost. Premiér upozornil i na problémy, které společnost Eurovia společně se společností AWT měla při stavbě D47. Kvůli vadám na dálnici vede ŘSD s Eurovií několik arbitráží.

„Pochybná firma Eurovia má spor s ŘSD asi o tři miliardy za D47, kde naházeli odpadky, a já se vůbec divím, že stát s takovouto firmou ještě spolupracuje. Ale ŘSD tuto věc určitě vyřeší a doufejme, že příště bude plánovat uzavírky s použitím rozumu,“ řekl Novinkám v úterý Babiš.

Doporučení Babiš podle svých slov vydal proto, že média v pátek večer informovala a varovala občany, aby si hledali objížďku. Správně by ale podle něj mělo ŘSD řídit podle lidí a ne naopak.

„ŘSD jsem to doporučil, protože dělat uzavírku o víkendu, když se čeká obrovský nápor, může dělat jen hlupák a ignorant. Určitě to nebude stát daňové poplatníky miliony,“ sdělil v úterý Novinkám Babiš.

Stopka dvě hodiny před zahájením prací

Podle společnosti Eurovia se náklady ve výši milionů korun týkají „vyčíslení objektivních nákladů“. Šlo jednak o posunutí zahájení prací na D1 u Chodova o 48 hodin, ale také o zastavení montáže nosníků na mostě v Mirošovicích v rámci modernizace dálnice D1, úsek 2. Obě akce byly několik měsíců dopředu naplánované, a to lidsky i technicky.

„Plně respektujeme rozhodnutí investora, který se rozhodl dvě hodiny před zahájením několik měsíců plánovaných akcí tyto práce zastavit. Komplikace nám toto činí v oblasti technické a lidské,“ uvedla mluvčí.

„Máme dlouhodobě nasmlouvanou speciální techniku, kterou nelze jednoduše přeobjednat, a její výpadek může být citelný i na jiných stavbách. Rovněž naši lidé byli připraveni na víkendové noční směny a podle toho si plánovali své dovolené a tato události jim vytvořila nemalé komplikace. Bohužel toto bude investora něco stát,“ dodala.

Nový termín montáže mostu se podle společnosti zatím hledá. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl v České televizi řekl, že to bude zřejmě v noci během tohoto týdne.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků