Hlavní obsah

Jízdné se zvedne ve vlacích, autobusech i v MHD

Právo, Jiří Novotný

Dobré zprávy nečekají v příštím roce cestující ve vlacích, linkových autobusech a v městské hromadné dopravě. Téměř všichni dopravci totiž budou zdražovat. Kromě růstu DPH to zdůvodňují zejména vyššími náklady na pohonné hmoty a energie.

Článek

České dráhy (ČD) zdražily o pět procent své základní jízdné už od 11. prosince, kdy začal platit nový jízdní řád. Při jízdě na vzdálenost 1–20 kilometrů podražila jízdenka o jednu korunu a na delší vzdálenosti se její cena změnila z 1,20 na 1,26 Kč/km. Například za cestu z Kolína do Velimi ve druhé vlakové třídě tak musí cestující platit sedmnáct místo šestnácti korun a z Prahy do Ústí nad Labem pojede za 142 místo předchozích 137 Kč. Méně výhodné jsou už také některé poskytované slevy.

Dráž i v RegioJetu

Soukromý vlakový dopravce RegioJet, který patří do skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury a konkuruje ČD na trase mezi Prahou, Ostravou a Havířovem, zdraží od 2. ledna o 4–5 procent tzv. vnitrostátní jízdenky na pevné datum, které se prodávají v jeho stálých pobočkách.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Příjezd vlaku na pražské Hlavní nádraží

„Přes zvýšení sazby DPH jsme se však až na výjimky rozhodli nezměnit ceny jízdenek, které si cestující pro cesty našimi žlutými rychlíky kupují prostřednictvím internetu, ani akční ceny pro držitele kreditových jízdenek. Za dosavadní ceny by tak mělo ve vlacích RegioJet cestovat 80 procent pasažérů,“ ujistil Právo mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Student Agency však od 2. ledna zvedne v průměru o čtyři procenta jízdné ve svých autobusových spojích. „Nominálně se jedná o zvýšení cen o pět až deset korun a na některých trasách se ceny nezmění vůbec. Například cena nejvyužívanější kreditové jízdenky na naší nejvytíženější autobusové lince Praha–Brno bude i nadále 165 Kč,“ informoval Ondrůj.

Není jiná možnost, tvrdí radnice

V celé republice nyní zdraží městská hromadná doprava (MHD). Ceny jízdného v MHD se přitom většinou zvednou o 2 až 3 Kč, v některých případech tedy i o více než pětinu.

Například v Brně bude od Nového roku jednorázová jízdenka pro dvě zóny na šedesát minut stát 25 místo dosavadních 22 korun a měsíční jízdenka podraží o dvacetikorunu na 550 Kč. V kladenské MHD stoupne cena základní jízdenky ze 14 na 16 Kč při nákupu u řidiče a z 12 na 14 Kč při použití tarifní karty. Cena čtvrtletního kupónu se zvedne z 960 na 1220 Kč, tedy bezmála o čtvrtinu.

„Tak jako radnice jiných měst i my jsme museli volit mezi zvýšením dotace na MHD, což v současné ekonomické situaci není dost dobře možné, snížením dopravní obslužnosti a zdražením jízdného, které je z těchto variant nejpřijatelnější,“ vysvětluje kladenský primátor Dan Jiránek (ODS).

Víc peněz za mýtné, i dálniční známky

Hlouběji do kapsy si musejí sáhnout také řidiči osobních aut. Roční dálniční známku na rok 2012 totiž vláda zdražila o 300 korun na 1500 Kč a prudce stoupnou i ceny kupónů s kratší časovou platností.

„Peníze z prodeje dálničních známek putují na konto Státního fondu dopravní infrastruktury. Za letošní rok to bude zhruba 3,2 miliardy korun a v příštím roce by díky zdražení měly známky vynést ještě o 750 miliónů více,“ řekl Právu Marek Illias z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Pokud jde o dálniční kupóny s kratší časovou platností, ten měsíční zdraží od 1. ledna z dosavadních 350 na 440 korun a cena desetidenní známky stoupne z 250 na 310 Kč.

Dálniční známku musejí mít v Česku při průjezdu dálnicemi, rychlostními komunikacemi a vybranými úseky silnic první třídy už jen auta o hmotnosti do 3,5 tuny. Nákladní automobily platí mýtné, jehož základní tarify se v příštím roce zvednou o dalších 25 procent. Od kamiónů tak stát plánuje vybrat o 1,4 miliardy korun více než letos.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám