Hlavní obsah

Ačkoliv České dráhy tvrdily, že všechna pendolina, která používají, už jsou v provozu, v pondělí jeden spoj opět zrušily. Zařízení na jedné soupravě signalizovalo, že by vlak mohl mít problém. Podle Českých drah ale vlak porouchaný není.

Jedno z pendolin opět stojí

Souprava ráno přijela z Ostravy do Prahy. "Analytický systém jednotky upozornil na možnou odchylku od standardního fungování," řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Podle něj nebyl spoj zrušen kvůli poruše,  ale kvůli "preventivnímu provoznímu opatření."

Cestující, kteří měli jet tímto pendolinem, měli smůlu a museli čekat až na další vlak.

Signalizace možných problémů se projevila na nejnovější jednotce, která je v tzv. ostrém provozu přibližně dva týdny a její provoz se zatím dolaďuje. ČD soupravu chtějí podrobit servisní analýze.

Všechny ostatní jednotky pendolina jsou v provozu. Poté, co se výrobci podařilo odstranit poruchy, které v lednu vyřadily z provozu všechny soupravy, [celá zpráva], jezdí vlaky podle Ondrůje celý únor bez problémů.

Problémy s pendolinem
Pendolino a elektromagnetická kompatibilita
V druhé polovině devadesátých let byl problém s přizpůsobením vlaku na stejnosměrný a střídavý proud. V ČR jsou lokomotivy napájeny obojím. Drážní úřad dlouho dělal testy na tzv. elektromagnetickou kompatibilitu.
Problémy firem, které měly původně pendolina vyrobit
Výroba vlaků se zdržela kvůli reorganizaci firem. Zakázku zpozdily finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo. Toto konsorcium mělo dodat původně pendolina koncem roku 1997. V roce 1999 se objevily problémy s úvěrováním projektu. Úvěr ve výši čtyř miliard korun mělo poskytnout konsorcium bank v čele s ČSOB, tento projet však také ztroskotal.
Výrobu pendolin převzal Fiat, jenž se později stal součástí Alstomu
Výrobu převzal Fiat, jenž se později stal součástí Alstomu. Dalším termínem byl potom květen 2000, kdy měla být pendolina opět nasazena do provozu.
Snížil se počet dodaných pendolin, prodloužil se termín dodání
Místo původních deseti souprav za cenu 4,37 miliardy korun bylo domluveno dodatkem ke smlouvě pouze dodání sedmi souprav za stejnou cenu. Navíc termín dodání se posunul až na rok 2003.
Zkušební provoz pendolina
Pendolino začalo nejdříve jezdit na trase Děčín - Praha, kde probíhal zkušební provoz. Původně mělo vyjet už 13. června 2004 na trase Praha-Brno. Termín však nebyl dodržen, při testování rychlovaku se totiž objevily problémy.
Všechna pendolina skončila po měsíci jízdy v depu
Pendolina zastavila v lednu 2006 několikrát softwarová chyba. Na trase Praha-Ostrava se takto zastavily postupně čtyři spoje.
Uvažovalo se o vrácení pednolin, ČR budou Alstom pokutovat
Pendolina měla být možná vrácena, objevily se ale spekulace, že pendolina nejdou vrátit, kvůli nevýhodně smlouvě. Minimálně však bude Česká republika firmu Alstom pokutovat za poruchy a s nimi vzniklé problémy, pokuta by mohla být až 17 miliónů korun.
Další pednolino opět stojí
V únoru 2006 byla opět odstavena jedna jednotka pendolina, údajně z preventivních důvodů.

PENDOLINO

výrobce: Alstom Ferroviara (Itálie)

délka: 184,4 metru (sedm vagónů)

počet přepravených cestujících: 333 (z toho 228 v první třídě)

maximální rychlost: 230 Km/hod

zrychlení z 0 na 100 km/hod: 15,5 s

Pendolino je vybaveno spciálními naklápěcími skříněmi, které usnadňují jízdu v zatáčce, souprava proto nemusí před zatáčkami tolik brzit.

České dráhy chtějí koupit sedm souprav za 4,37 miliardy korun. Společnost začala vlaky testovat v roce 2003, ani po dvou letech ale Drážní úřad nedal povolení k provozu. Vlak měl problémy s českým napájením sítě a elektromagnetické pole během provozu mohlo ovlivnit například výhybky. Výrobce musel dodat zařízení, které chybu odstranilo. První vlak s cestující vyjel až v prosinci 2004.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků