Článek
„Téměř čtyři pětiny společností nyní pociťují problémy se subdodavateli. Ti jim buď nedodávají vůbec, nebo zdražují. Nejdříve byly problémy v souvislosti s Čínou, teď už je to Itálie a další evropské země,“ potvrdil Právu viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
Více než třetina podniků má potom podle něj problémy s logistikou a podobné množství jich zaznamenalo nižší poptávku po svých výrobcích. Situaci podle Špicara trochu ztěžuje struktura české ekonomiky, jež je silně zaměřená na průmysl, který těžko může ve velkém zavádět práci z domova. „Z domova na lince pracovat nejde,“ podotkl.
Mluvčí automobilky Škoda Auto Tomáš Kotera Právu sdělil, že ve firmě doposud nebyl zaznamenán jediný případ nákazy koronavirem. Problém ale je, že v souvislosti s koronavirem ponechávají někteří čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají.
„To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně. Tyto díly se dodávají do různých závodů, kde se montují.
Proto může být v případě nedostatečných dodávek postiženo i několik závodů. U příslušných dodavatelů nadále pozorně sledujeme denní vývoj a průběžně vyhodnocujeme potenciální rizika pro výrobu vozů,“ řekl Právu Kotera.
Jsou podniky, v nichž zatím výroba jede prakticky bez omezení, jako je tomu u ostravské Liberty Steel Group či Třineckých železáren. Problémem pro provoz huti může podle ní ale být nedostatek roušek a respirátorů, které jsou nyní přednostně dodávány zdravotnickým a dalším exponovaným zařízením, kde navíc také často chybí. Podnik je přitom povinen vybavit zaměstnance respirátory na pracovištích, kde je riziko prachu.
„Pokud se nám je z důvodu omezených dodávek nepodaří zajistit, může to ohrozit provoz těchto pracovišť,“ řekla Právu mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková. Další překážkou se stává omezování provozů v přístavech, přes které Liberty expeduje výrobky.
„Je nedostatek kontejnerů pro dopravu zboží, část zákazníků v Itálii nyní objednané zboží nepřijímá, zákazníci i v nepostižených oblastech nám posílají instrukce k přepravě, kdy řidiči musí mít roušky, nesmí vystupovat, a my musíme garantovat, že za posledních 14 dní nenavštívili žádnou z postižených oblastí,“ vyjmenovala mluvčí.
Koronavirus zasáhl všechny sektory ekonomiky. Ve službách řeší citelné ztráty cestovní kanceláře, z nichž se zejména ty menší ocitly v existenční tísni. Cestovky po vydání vládního zákazu cestovat nyní řeší věc s právníky.
„Výsledek zatím není vzhledem ke komplikovanosti situace k dispozici,“ řekl Právu člen představenstva Asociace cestovních kanceláří ČR Petr Kostka.
„Jedná se o zcela novou a mimořádnou situaci. Postup, jakým se má zachovat cestovní kancelář v této mimořádné situaci, nemá oporu v žádném platném zákonu. Proto nelze v tuto chvíli přesně specifikovat ani aplikovat práva a povinnosti cestovních kanceláří, jejich zákazníků či jejich dodavatelů služeb v situaci, kdy nebude možné zájezdy či samostatnou službu realizovat,“ dodal.
Jen na Slovensko měla podle jeho slov v nejbližší době odjet asi tisícovka klientů, ztráty jsou obrovské.
Stát chystá stamiliony
Stát chce firmám pomoci prostřednictvím bezúročných půjček od Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB). Zatím je jejich výše stanovena na 600 milionů korun. Žádosti o bezúročné půjčky začala rozvojová banka přijímat v pondělí, podrobnosti zveřejnila na svém webu.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) také oznámil, že začal po dohodě s Evropskou komisí přesouvat peníze z evropských strukturálních fondů do ČMZRB na pomoc postiženým podnikatelům.
„Nebude to na všechny možné typy podpory, ale jednáme řádově o dvou miliardách, které bychom záručním mechanismem okamžitě pustili do režimu půjček přes komerční banky, čímž bychom okamžitě získali řádově desetinásobek zdrojů pro podnikatele na úvěrové bázi,“ řekl Havlíček.