Hlavní obsah

EU Česku přispěje na bezpečnější přejezdy

Právo, Jiří Novotný

Mezi náhradní projekty, které mají zlepšit čerpání dotací z operačního programu EU Doprava, patří modernizace tuzemských železničních přejezdů. Jak sdělilo ministerstvo dopravy, do konce letošního roku jich má být z evropských peněz vylepšeno v Česku 335.

Článek

Na modernizaci železnic může ČR v nynějším dotačním období čerpat z programu Doprava 393,5 miliónu eur (v přepočtu 10,8 miliardy Kč). Jak ale upozornil Nejvyšší kontrolní úřad, hrozí vážné nebezpečí, že až polovina této částky se nevyužije. Ministerstvo dopravy na to reagovalo zmíněnými náhradními programy.

Jen kapka v moři

Problémy s čerpáním evropských peněz přispějí k tomu, že se bezpečnost několika stovek přejezdů zvýší a ubude tragických nehod. Jak je to potřebné, ukázala i loňská bilance. Na přejezdech došlo celkem k 180 střetnutím s vlakem, při nichž zahynulo 24 lidí.

Zmíněných 335 modernizovaných železničních přejezdů je ovšem jen kapkou v moři. Podle údajů SŽDC je  v ČR celkem 8041 přejezdů, z nichž 4298 je zabezpečeno pouze výstražným křížem.

Naopak přejezdů se světelnou signalizací i závorami je jenom 1150. Že stav mnohých přejezdů neodpovídá potřebám bezpečnosti provozu, prokázaly i preventivní kontroly, které loni provedla Drážní inspekce. Zkontrolovala 62 přejezdů a zjistila vážné nedostatky zejména v rozhledových poměrech. „Na jednom z přejezdů měli řidiči kvůli přerostlé vegetaci výhled jen 19 metrů. Zaznamenali jsme také případy, kdy na přejezdech zcela chyběly výstražné kříže,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Viníky hlavně řidiči

Faktem přesto je, že v drtivé většině případů jsou viníky nehod řidiči, kteří na přejezd vjedou, i když světelná signalizace upozorňuje, že se blíží vlak. To potvrzují i tragické případy z letošního roku.

Například 10. února se u obce Žehuň na Kolínsku střetl rychlík jedoucí z Trutnova do Prahy s osobním autem. „Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor, která byla v době nehody v činnosti. Při této nehodě byla usmrcena 28letá řidička. Vlak brzdil z rychlosti 100 kilometrů v hodině, a přestože strojvedoucí použil rychlobrzdu, tlačil vlak vozidlo před sebou ještě 480 metrů,“ informovala Drážní inspekce.

Závažnost dopravních nehod na železničních přejezdech je extrémně vysoká. Umírá při nich jedenáctkrát více lidí než při jiných silničních nehodách. „Střet s vlakem je pro účastníka silničního provozu to nejhorší, co ho může potkat,“ uvedl k tomu vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Roman Budský.

Reklama

Výběr článků

Načítám