Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Horník, Právo

Dvanáctky se už v hospodách prodávají víc než desítky, v obchodech je to naopak

Dvanáctistupňová piva v restauracích lidé nejvíce oproti ostatním pivům pijí v Praze a na západě Čech, ale také na severní Moravě. Nejmenší je pak jejich obliba na jižní Moravě. Dvanáctka je už nejvíce prodávaným pivem v restauracích, v obchodech stále vede desítka. Vyplývá to z údajů agentur Nielsen a Dataservis, které poskytly Pivovary Staropramen.

Ilustrační foto Foto: Petr Horník, Právo
Dvanáctky se už v hospodách prodávají víc než desítky, v obchodech je to naopak

Jedenáctistupňové pivo si lidé nejradši dopřejí v restauracích na jižní Moravě, "desítku" pak v západních Čechách. Podle absolutních objemových dat se skoro nejvíce, skoro pětina desetistupňových piv, vypije na severní Moravě a 18 procent v Praze.

U prodeje v tzv. off-trade, tedy netočeného piva například v nákupních střediscích, vede stále desetistupňové pivo v poměru 6:4 oproti silnějším mokům.

Poměr prodejů v hospodách (On trade) a nečepovaného piva (Off trade)
podle stupňovitosti piva:
 10°11°12° 10°11°12°
ON trade34%29%38%OFF trade60%20%21%
Praha36%18%46%Praha62%16%23%
Jižní Čechy32%32%36%Jižní Čechy60%20%20%
Západní Čechy40%14%46%Západní Čechy61%19%20%
Severní Čechy35%32%32%Severní Čechy58%23%18%
Východní Čechy33%34%32%Východní Čechy58%20%22%
Střední Čechy37%29%34%Střední Čechy61%19%20%
Jižní Morava27%44%30%Jižní Morava54%28%18%
Severní Morava34%22%43%Severní Morava62%13%25%
Zdroj: Pivovary Staropramen na základě Nielsen a Dataservis

"Výčepní piva jsou u českých pivařů stále nejoblíbenější kategorií. Pokud průměrný Čech vypije 143 litrů piva za rok, připadá na desítku téměř 68,5 litru. Výčepní piva přitom ve výstavu českých pivovarů tvoří méně než polovinu," dodal pivovar.
Zajímavostí může být i oblíbenost regionálních pivovarů, které ale často jsou součástí nadnárodních společností.

"Prodeje Plzeňského Prazdroje kopírují trendy v jednotlivých regionech. V některých z nich můžeme konstatovat převážnou oblíbenost jedné značky jako například na severní Moravě, kde je Radegast Ryze hořká 12 doma, a proto se jí zde vypije nejvíce z ležáků Plzeňského Prazdroje," řekla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Poměr vypitých desítek v on trade podle objemu a regionů
Praha18%
Střední Čechy9%
Jižní Čechy9%
Západní Čechy8%
Severní Čechy13%
Východní Čechy10%
Jižní Morava14%
Severní Morava19%
Zdroj: Pivovary Staropramen na základě Nielsen a Dataservis

Dvě největší české skupiny pivovarů, tedy Plzeňský Prazdroj a Pivovary Staropramen, v letošním roce slaví půlkulatá výročí, oba se tak předhánějí s kampaněmi a marketingovými akcemi na své produkty.

Plzeňští slaví 175 let od založení první várky piva Pilsner Urquell, Staropramen pak zase zrození smíchovské desítky před 140 lety.

Výstav českých pivovarů se loni zvýšil o 1,9 procenta na rekordních 20,5 miliónu hektolitrů piva a nealka. Domácí spotřeba zůstala 143 litrů piva na hlavu, uvedl již dříve Český svaz pivovarů a sladoven.

Ačkoliv spotřeba zůstala stejná, o 200 tisíc hektolitrů se zvýšilo celkové množství vypitého piva na 16,4 miliónu hektolitrů. Svaz to vysvětluje rostoucím počtem obyvatel Česka. Podle Českého statistického úřadu loni přibylo v ČR zhruba 25 tisíc lidí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků