Článek
„V okamžiku vstupu smlouvy v platnost přestane platit clo pro 70 % všech celních položek, do pěti let pak zmizí clo v 99 % případů. Neméně významným přínosem této dohody je také odstranění netarifních překážek obchodu, které jsou v současné době výraznou bariérou pro vstup evropských vývozců na korejský trh,“ uvedl Tlapa.
Český vývoz do Jižní Koreje podle něj vzroste o více než čtvrtinu a dovoz z ní o více než 15 procent. „Ve vývozu budou posilovat zejména tradiční odvětví, zejména strojírenství a zpracovatelský průmysl. Pozitivní vliv bude mít dohoda rovněž na menší odvětví s vysokým potenciálem, jako je například potravinářský průmysl,“ soudí analytička AMO Alice Savovová.
Velký potenciál má podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) rovněž otevření korejského trhu v oblasti vládních zakázek na stavební práce a tzv. BOT projekty, což jsou významné projekty, například v infrastruktuře, které státy realizují ve spolupráci se soukromým sektorem.
Evropské státy ročně do Koreje vyvážejí zboží za zhruba 25 miliard eur a služby za nejméně 14 miliard. „Podle studie, jejíž vypracování si zadala Evropská komise, by dohoda mohla zvýšit export evropského zboží a služeb do Koreje až o 41 miliardu eur. Jsem si jist, že na těchto číslech, kromě přímých kontraktů, participuje řada firem nepřímo,“ dodal Tlapa.
Jižní Korea a EU se domluvily na odstranění obchodních bariér už v minulém roce. Smlouvy ale ještě nejsou podepsané a ratifikované, situaci mj. komplikuje i silná opozice evropských automobilek. Evropa totiž vykazuje s Koreou v obchodu s auty výrazný deficit a evropští autovýrobci se obávají expanze zlevněných dovážených značek Hyundai a Kia.