Hlavní obsah

Dohoda o volném obchodu zpřístupní Koreu i českým firmám, tvrdí ministerstvo

Právo, Jakub Svoboda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dohoda o volném obchodu mezi EU a Korejskou republikou, kterou má Evropský parlament schválit do konce letošního roku, výrazně přispěje k liberalizaci vzájemného obchodu a těžit z ní budou i české firmy. Vyplývá to ze závěrů studie Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) o dopadech dohody, kterou prezentoval náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Foto: Reuters

Článek

„V okamžiku vstupu smlouvy v platnost přestane platit clo pro 70 % všech celních položek, do pěti let pak zmizí clo v 99 % případů. Neméně významným přínosem této dohody je také odstranění netarifních překážek obchodu, které jsou v současné době výraznou bariérou pro vstup evropských vývozců na korejský trh,“ uvedl Tlapa.

Český vývoz do Jižní Koreje podle něj vzroste o více než čtvrtinu a dovoz z ní o více než 15 procent. „Ve vývozu budou posilovat zejména tradiční odvětví, zejména strojírenství a zpracovatelský průmysl. Pozitivní vliv bude mít dohoda rovněž na menší odvětví s vysokým potenciálem, jako je například potravinářský průmysl,“ soudí analytička AMO Alice Savovová.

Velký potenciál má podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) rovněž otevření korejského trhu v oblasti vládních zakázek na stavební práce a tzv. BOT projekty, což jsou významné projekty, například v infrastruktuře, které státy realizují ve spolupráci se soukromým sektorem.

Evropské státy ročně do Koreje vyvážejí zboží za zhruba 25 miliard eur a služby za nejméně 14 miliard. „Podle studie, jejíž vypracování si zadala Evropská komise, by dohoda mohla zvýšit export evropského zboží a služeb do Koreje až o 41 miliardu eur. Jsem si jist, že na těchto číslech, kromě přímých kontraktů, participuje řada firem nepřímo,“ dodal Tlapa.

Jižní Korea a EU se domluvily na odstranění obchodních bariér už v minulém roce. Smlouvy ale ještě nejsou podepsané a ratifikované, situaci mj. komplikuje i silná opozice evropských automobilek. Evropa totiž vykazuje s Koreou v obchodu s auty výrazný deficit a evropští autovýrobci se obávají expanze zlevněných dovážených značek Hyundai a Kia.

Reklama

Výběr článků

Načítám