Hlavní obsah

Dálnice D3 nebude přes slib vlády dokončena v roce 2010

Výstavba dálnice D3 (Praha - Tábor - České Budějovice) nabírá stále větší zpoždění. Ještě loni vláda ujišťovala, že celá dálnice bude zprůjezdněna do konce roku 2010. Teď ovšem ministr dopravy Milan Šimonovský hovoří o posunutí tohoto termínu až na rok 2013.

Dálnice D3 nebude přes slib vlády dokončena v roce 2010

"Omítáme se s tím smířit. Podle vládou schváleného programu má být nejen dálnice D3, ale i na ni navazující rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Dolního Dvořiště hotova v roce 2010. Jde i o závazek České republiky vůči Evropské unii," zdůrazňuje předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert.

Sdružení napsalo 3. února dopis předsedovi vlády Vladimíru Špidlovi, v němž mimo jiné uvedlo: "Je s podivem, že ministr Šimonovský přesouvá termín dokončení D3 na rok 2013. To nás nutí požádat Vás o vysvětlení. Vždyť je tím zpochybňováno i plnohodnotné začlenění ČR do transevropských dálničních sítí."

Špidla dosud na dopis neodpověděl, což v pondělí na svém zasedání v Benešově podrobil kritice výkonný výbor tohoto sdružení, v němž jsou i místopředsedkyně Sněmovny Jitka Kupčová, náměstek ministra pro místní rozvoj František Vnouček a hejtman Jihočeského kraje Jan Zahradník. Výkonný výbor také vyslovil nespokojenost s průtahy ve schvalování územních plánů pražské aglomerace a Benešovska, které mají pro úsek dálnice D3 mezi Prahou a Mšenem klíčovou úlohu.

Spor o Posázaví stále nekončí

Na 151 kilometrů dlouhé trase D3 se zatím staví pouze úseky Chotoviny - Stoklasná Lhota a Stoklasná Lhota - Čekanice. Platné stavební povolení má rovněž úsek od čekanického mostu po už dokončený dálniční obchvat Tábora. Stále však ještě nebyla definitivně stanovena trasa D3 mezi Prahou a Táborem.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) požaduje, aby se zrušila celá plánovaná trasa D3 z Prahy do Mezna, kde je kolem řeky Sázavy oblíbená rekreační oblast. Na dálnici či rychlostní komunikaci se podle MŽP má zmodernizovat silnice I/3, kterou se jezdí z Mirošovic přes Benešov, Votice a Miličín do Českých Budějovic. Tato čtyřpruhová komunikace by v Mezně navázala na dálnici D3. Oblast Posázaví by tak zůstala uchráněna od dálničních mostů.

Ekologové zase přišli s požadavkem vybudovat od Mirošovic do Tábora místo dálnice k přírodě šetrnější komunikaci E55, která by využila některých částí dnešní silnice I/3 a zcela by se vyhnula dolnímu Posázaví. Naopak Ředitelství silnic a dálnic trvá na původně navrhované trase, tedy od obchvatu Prahy přes Posázaví do Mezna a dál přes Tábor do Českých Budějovic. MŽP požádalo už v roce 2002 Prahu a Středočeský kraj, aby v územních plánech bylo navrženo několik variant trasy D3.

"Projednali jsme koncept druhé verze územního plánu a v současné době vyhodnocujeme několik set připomínek. Pokud vše půjde bez překážek, mohlo by zastupitelstvo Středočeského kraje návrh schválit v příštím roce," informoval vedoucí oddělení pořizování územních plánů středočeského krajského úřadu Michal Košík.

Přispět může EU i soukromý kapitál

Na hraničním přechodu Dolní Dvořiště/Wullowitz se má R3 v roce 2010 propojit s chystanou rakouskou čtyřproudovou rychlostní komunikací S10. Rakouští poslanci loni navrhli, aby se celá trasa Linec - České Budějovice - Praha - Drážďany stala jednou z priorit Evropské unie v jejím programu rozvoje dopravních sítí. K tomuto návrhu se už připojila i Česká republika. Pro dálnici D3 by se tak mohlo využít i peněz z fondů EU.

Celkem totiž bude potřeba nejméně 45 miliard korun. Podle sdružení by se problém financování výstavby D3 mohl řešit i účastí soukromého kapitálu. Tuto možnost nevylučuje ani ministerstvo dopravy, které chce soukromé financování ještě letos vyzkoušet na dvou menších pilotních projektech.

"Půjde jen o částky v řádu miliónů korun. Pokud se ale pilotní projekty osvědčí, mohla by se dálnice D3 za pomoci soukromého kapitálu skutečně stavět," potvrdil Právu Šimonovský.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků