Hlavní obsah

ČEZ zdraží domácnostem elektřinu

Energetická společnost ČEZ zdraží od začátku června většině svých odběratelů z řad domácností elektřinu. Účet stoupne zákazníkům, kteří nemají ceny zafixovány, a to v průměru o čtyři procenta, řekl mluvčí firmy Roman Gazdík. Hlavním důvodem je podle něj růst cen na velkoobchodních burzách, které za poslední dva roky stouply téměř na dvojnásobek.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

ČEZ je největším dodavatelem elektřiny v Česku. K podobnému navýšení cen přistoupil už od začátku roku další dominantní dodavatel, společnost E.ON.

„Pro většinu zákazníků bude mít tento krok jen velmi malý dopad, půjde o méně než 20 korun měsíčně. Zákazníků, kteří u nás mají ceny elektřiny zafixovány, se tato úprava cen samozřejmě po dobu fixace nedotkne,” řekl Gazdík. Podle mluvčího má aktuálně cenu elektřiny u ČEZ zafixovanou zhruba 40 procent zákazníků.

U plynu společnost aktuálně změnu cen nechystá. „Tam jsou ceny na burzách víceméně konstantní,” uvedl Gazdík. Elektřinu a plyn od ČEZ podle něj celkem v Česku odebírá asi 2,7 miliónu odběratelů, údaj pouze za elektřinu firma nezveřejňuje.

Cena elektřiny na Pražské energetické burze pro rok 2019, na který se teď obchodníci nejvíce zásobí, činí nyní přes 37 eur za megawatthodinu (MWh), meziročně o téměř třetinu více. Cena plynu na téže burze stoupla za stejné období o 3,2 procenta na 17,6 eura za MWh.

Energetický regulační úřad loni v listopadu oznámil, že pro domácnosti u elektřiny zvýšil pro letošní rok část ceny, kterou určuje, průměrně o 2,5 procenta, tedy řádově o inflaci. U plynu očekává ERÚ pro letošek podle tehdejšího vyjádření stagnaci konečných cen nebo jejich růst v rozmezí dvou až tří procent. Podle odhadů úřadu i dřívějších vyjádření analytiků vzrostou letos domácnostem náklady na energie v řádu stokorun za rok.

ČEZ je největší česká energetická firma. Jeho majoritním akcionářem je stát, který prostřednictvím ministerstva financí drží zhruba 70 procent akcií. Firmě loni meziročně vzrostl čistý zisk o 30 procent na 19 miliard korun. Tržby klesly o procento na 201,9 miliardy korun. Firma v březnu oznámila, že nebude dál sponzorovat Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám