Hlavní obsah

České dráhy spadly v pololetí do půlmiliardové ztráty

– Praha • Aktualizováno

České dráhy v letošním prvním pololetí vykázaly ztrátu 510 miliónů korun. Proti stejnému období vloni jde o zhoršení hospodářského výsledku celé skupiny o 16 miliónů korun. Lépe se dařilo nákladní dopravě, ztrátová byla přeprava osob.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„I přes výrazně rostoucí provozní ziskovost skupina vykázala celkovou ztrátu 510 miliónů korun, což je primárně způsobeno masivními investicemi do modernizace vozidel a zaúčtováním daně z příjmu ve výši 320 miliónů korun,“ sdělil předseda představenstva Českých drah Dalibor Zelený.

Kladného hospodářského výsledku dosáhla nákladní doprava, přestože zaznamenala 11procentní pokles tržeb. Úsporami v oblasti poradenských služeb, propagace a nájmů nákladních vozů se podařilo zlepšit zisk po zdanění z nákladní dopravy na 208 miliónů korun proti 46 miliónům za loňské první pololetí. Zelený ale zároveň připustil, že do výsledku se promítl prodej zbytného majetku za 85 miliónů korun.

Ztráta i kvůli modernizaci 

Se ztrátou 274 miliónů korun po zdanění se naopak potýkala přeprava osob. Do ztráty segmentu osobní dopravy se podle očekávání promítly vyšší odpisy kvůli modernizaci vozového parku, vyšší úrokové náklady a nepříznivé dopady kurzového vývoje, uvedla společnost. Převážily tak mírné zlepšení provozních výsledků v osobní dopravě, kde meziročně vzrostl počet cestujících o 21 000 osob a tím se i mírně (o 130 miliónů korun) zvýšily tržby z hlavní činnosti.

Nárůst počtu cestujících společnost zaznamenala v mezistátní a vnitrostátní dálkové dopravě a zároveň i v příměstské dopravě integrované do systémů městské hromadné dopravy. O zhruba kilometr na 39 kilometrů se ale proti loňskému roku snížila průměrná vzdálenost, kterou cestující s Českými drahami jezdí, což se projevilo i v nižším dopravním výkonu v počtu ujetých „osobokilometrů“.

V nákladní dopravě přepravilo ČD Cargo 35 miliónů tun zboží, což představuje meziroční šestiprocentní pokles. To je podle vedení společnosti způsobené zejména poklesem těžby pevných paliv a zároveň i meziročním poklesem stavební výroby.

Úsporná opatření budou pokračovat

Podobný vývoj situace očekává vedení drah i ve druhém letošním pololetí. V nákladní dopravě bude pokračovat zavádění úsporných opatření, které se projeví například omezováním dlouhodobě prodělečných přeprav jednotlivých vozových zásilek, což bude mít negativní dopad na další snížení tržeb nákladního dopravce a projeví se i propouštěním zaměstnanců. Těch skupina ČD zaměstnávala téměř 25 573, což je o 844 lidí méně než vloni.

Část hospodářských výsledků za první pololetí zveřejnil koncem července bývalý management pod vedením dlouholetého šéfa drah Petra Žaludy. Zpráva tehdy poukazovala zejména na zvýšení zisku před započtením úroků, odpisů a daní a snížení nákladů spojených s provozem vlaků. Zabránit očekávané výměně ve vrcholných orgánech drah po příchodu nového ministra dopravy Zdeňka Žáka se tím ale původnímu vedení nepodařilo.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám