Hlavní obsah

Češi jsou zbožím v akci doslova posedlí. Je to cesta do pekel, říká šéf svazu

Praha
Aktualizováno

Češi při nakupování slyší na slova akce a obchodníci to dobře vědí. Už více než 40 procent zboží prodávají v řetězcích „v akční slevě“. A to jim způsobuje problémy, jejich tržby klesají. Loni o dvě procenta. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky je to cesta do pekel.

Foto: Milan Malíček, Právo

Výprodeje a slevy v obchodech po Vánocích

Článek

"Jsou zákazníci, kteří nakupují jen akční zboží. Já tomu říkám cesta do pekel," uvedl prezident Svazu obchodu a šéf prodeje COOP Zdeněk Juračka.

Podle Juračky se podíl zboží, které se prodává za akční ceny, blíží 50 procentům. V okolních státech je podíl asi dvacetiprocentní. Tlak na snižování cen je podle něj tak velký, že někteří podnikatelé jej zřejmě letos nevydrží a budou muset trh opustit.

Nízké ceny v obchodních řetězcích způsobují problémy především malým obchodům, které nemohou cenami konkurovat. Často sice prodávají kvalitnější zboží, zákazníků, kteří mu dávají přednost, ale není tolik.

Na nízké ceny doplácejí také dodavatelé, které řetězce mnohdy nutí stlačovat prodejní cenu až na hodnotu, kdy se jim už prodej nevyplatí, a zboží raději vyvážejí do zahraničí, kde za ně dostanou od obchodníků více.

Lidé vybírají obchod podle akce

Mnoho lidí si při nákupu v prodejně bere do ruky leták a nakupují zboží jen podle něj. Ostatní věci, které „nejsou v akci“, se v jejich košíku neobjeví. Další pak kvůli nákupu potřebné věci objedou půl města jen proto, že je v jiném obchodě v akci a oni pár korun ušetří. Naopak ale koupí mnohdy věci, které nepotřebují či nevyužijí, takže úspora pak není taková, jak se domnívali.

Anketa

Nakupujete zboží v akci?
ano, většinou vybírám zlevněné zboží
40,2 %
ano, ale jen občas
37,7 %
ne, kupuji jen to, co potřebuju, bez ohledu na akce
22,1 %
Celkem hlasovalo 47536 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám