Hlavní obsah

Buffett dal ruce pryč od akcií decimovaných aerolinek

Právo, rei, tov

Letecký průmysl přichází s každým novým dnem o závratné sumy, ztráty aerolinek a výrobců jdou do stamiliard. V rychlé zotavení zjevně nevěří ani slavný investor, „věštec z Omahy“ Warren Buffett.

Foto: Carlos Barria, Reuters

Miliardář Warren Buffett

Článek

„Svět se pro aerolinky změnil,“ řekl Buffett, když o víkendu oznamoval, že se jeho fond Berkshire Hathaway rozhodl prodat všechny akcie amerických leteckých společností United, American, Southwest i Delta Airlines.

Jejich hodnota závěrem loňského roku podle stanice CNBC činila čtyři miliardy dolarů. Od té doby klesla až o 70 procent a po Buffettově vystoupení se dále propadá.

Evropská komise schválila státní pomoc Paříže aerolinkám Air France-KLM

Ekonomika

Letecké společnosti i výrobci vykázali za první čtvrtletí masivní ztráty, např. American Airlines 2,2 miliardy dolarů (55 mld. Kč). Southwest přišly po uzemnění letadel o pozici světové jedničky v počtu nabízených sedadel, vystřídaly ji čínské China Eastern Airlines. Americký výrobce Boeing se ztrátou 641 milionů dolarů (16 mld. Kč) propustí asi 16 tisíc lidí a divize výroby motorů General Electric se podle CNN rozloučí s 13 tisíci pracovníků.

Pomůže stát?

Zdrcené aerolinky hledají pomoc u vlád na obou březích Atlantiku. Ty americké už vládní peníze získaly, v pondělí schválila Evropská komise francouzskou státní pomoc ve výši 7 miliard eur (174 mld. Kč) společnosti Air France-KLM, v níž má francouzský stát podíl.

Ryanair i Wizz Air v dubnu přepravily minimum cestujících

Ekonomika

Minulý týden požádaly v Rakousku o státní pomoc v hodnotě 767 milionů eur (téměř 21 miliard korun) Austrian Airlines. Jejich mateřská firma Lufthansa podle magazínu Der Spiegel Reuters vede rozhovory s německou vládou o záchranném programu v hodnotě 10 miliard eur (270 mld. Kč). Stát by ve společnosti získal čtvrtinový podíl. Evropská komise už schválila Německu plán poskytnout charterové letecké společnosti Condor garanci za úvěr v objemu 550 milionů eur (15 mld. korun).

O státní půjčku nebo garance žádá i tuzemská Smartwings Group, které patří ČSA. Premiér Andrej Babiš (ANO) nevyloučil, že by stát mohl do ČSA znovu vstoupit. „Preferovanou variantou je vystavení garance státu vůči financujícím bankám,“ řekla Právu mluvčí společnosti Vladimíra Dufková. K případné výši půjčky od státu či garancí se nevyjádřila.

Reklama

Výběr článků

Načítám