Hlavní obsah

Blokáda stavby dálnice D35 nekončí

Právo, Zdeněk Seiner

Když krajský úřad v Pardubicích v závěru minulého roku vydal územní rozhodnutí, které umožní zahájit stavbu dálnice D35 kolem Litomyšle, zdálo se, že všechny znesvářené strany přistoupily na variantu trasy „nula“ a může se začít stavět.

Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Stavba dálnice zatím pokračuje svižným tempem, blíží se k Vysokému Mýtu, Litomyšl je pouze o 15 kilometrů dál

Článek

Proti oběma rozhodnutím se ale v zákonném termínu odvolaly dvě občanské iniciativy, Živé Kornice a Pro Litomyšl. Jejich protiargumenty oslovily některé občany i v dalších obcích, především v Janově, Strakově, Němčicích, Cerekvicích nebo v Tržku.

Peklo na D1. Třetina úseku Praha–Brno se změní ve staveniště

Ekonomika

„Na variantě nula trváme, trvá na něm především Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD),“ řekl Právu místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL). Město Litomyšl a ŘSD svolalo všechny odpůrce k jednání u kulatého stolu.

Dálnici D35 nepotřebuje jenom Litomyšl, ale je páteří celého kraje.
Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje

„Přítomným jsem nabídl roli mediátora mezi ŘSD a zástupci okolních obcí, kteří nejsou spokojeni, abychom dosáhli kompromisu co nejdříve,“ poznamenal starosta Litomyšle Daniel Brýdl (Generace 89). Přes jeho snahu i snahu nového ředitele ŘSD Radka Mátla ke shodě zatím nedošlo. Další jednání se bude konat možná už v dubnu.

„ŘSD začne v souladu s připomínkami připravovat návrhy na možnou úpravu projektu dálnice, například na výstavbu valů, protihlukových stěn, hustší osázení zelení a bude uvažovat o úpravě nivelity,“ shrnul požadavky z jednání Mátl.

Změny si vyžádají další peníze

„Racionálně teď musíme uvažovat, jak v rámci schválené trasy snížit hlučnost a další nepříjemné jevy, které dálnice bude mít na okolí. Pan ředitel si vytvoření těchto návrhů vzal jako osobní úkol. Rád pomohu při přesvědčování kompetentních orgánů a ministerstev o důležitosti uvolnění finančních prostředků pro navržená opatření. Dálnici D35 nepotřebuje jenom Litomyšl, ale je páteří celého kraje a České republiky,“ řekl Právu Michal Kortyš (ODS), náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu.

Pardubická univerzita vymýšlí moderní výuku o dopravě pro střední školy

Věda a školy

Žádost o vydání územního rozhodnutí na zbývající třetí úsek D35 na Litomyšlsku kolem Kornic už projednává Krajský úřad Pardubického kraje a lze předpokládat, že územní rozhodnutí by mohlo být vydáno koncem roku 2020. Lze předpokládat, že i tady kraj narazí na nesouhlasná stanoviska.

Reklama

Související články

Brno opět čeká vlna dopravních omezení

V Brně startuje nová stavební sezona, která přinese dopravní uzavírky i tramvajové výluky. Mezi největší plánované akce patří rekonstrukce vytěžované tepny...

Výběr článků

Načítám