Firmy už mají souhlas orgánů pro ochranu životního prostředí ke stavbě továrny na automobily s elektrickou baterií s kapacitou 100 000 aut ročně. Mluvčí společného podniku VW a JAC plány potvrdil. Výroba elektromobilů typu E20X by měla být zahájena ještě letos.

Volkswagen loni prodal v Číně a Hongkongu 4,21 milionu vozů, nejvíce ze zahraničních automobilek. Aby v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě a která prosazuje ekologičtější způsoby přepravy, mohla firma dál expandovat, sází především na elektromobily. V následujících deseti letech hodlá Volkswagen vyrobit více než 22 milionů elektromobilů, polovinu z nich právě v Číně.

Spolupráci se společností JAC zahájil evropský automobilový koncern Volkswagen v roce 2017. Loni firmy uvedly, že se společně chystají vytvořit centrum výzkumu a vývoje a v letech 2020–2021 plánují uvést na čínský trh značku SEAT.

Varovné znamení pro Česko

Volkswagen se na elektromobily více zaměřil i v důsledku aféry Dieselgate a zpřísňování emisních norem v EU. V dalších letech slibuje desítky elektrických modelů. Na trh elektromobilů vstupuje také dcera VW Škoda Auto, letos má přestavit elektrické Citigo a hybridní Superb a následující rok elektrické SUV Škoda Vision.

„Podobné kroky automobilek, jako je právě Volkswagen, jsou varovným znamením pro celý český autoprůmysl a vlastně celou tuzemskou ekonomiku. Zatím totiž není vůbec zaručeno, že v případné nové éře automobilismu, a sice v éře elektromobility, bude Česko světovou velmocí ve výrobě aut jako doposud,” řekl Novinkám ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Podle něj není vůbec zaručeno, že Volkswagen bude nadále vyrábět vozy v ČR. Může nás vyměnit například právě za Čínu. Upozornil, že obří asijská ekonomika je obecně na nástup elektromobility poměrně dobře připravena, lépe než Česko.

„Přitom Evropská unie pozici Číny ještě zlepšuje, neboť drakonickými emisními testy a normami činí tradiční automobilovou výrobu, o niž je do značné míry opřena celá česká ekonomika, méně konkurenceschopnou. Zároveň tak urychluje nástup elektromobility, jelikož přísné emisní testy a normy nelze prakticky jinak plnit než opuštěním výroby aut s konvenčním pohonem a přechodem na elektropohon nebo alespoň na pohon hybridní,” dodal ekonom.