Hlavní obsah

Falešné slevy v obchodech skončí

Právo, Martin Procházka

Nechci slevu zadarmo. I tak by se daly označit praktiky některých prodejců lákajících zákazníky na slevové akce. Lidé si už ale často neuvědomí, že cena tak nízká není. Obchodník ji totiž nejprve zvýšil a následně z ní vytvořil ohlašovanou akční cenu.

Foto: Neil Hall, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Cena pak může být i stejná jako dříve, ale zákazník si toho nevšimne. Češi přitom ve slevách nakupují rádi – společnost GfK upozornila, že podíl nákupů v akcích opět loni stoupl na téměř 48 procent, takže se kejkle s cenami prodejcům vyplácejí.

Uvedená praxe musí ale skončit, rozhodl včera Evropský parlament schválením novely směrnice o cenách pro spotřebitele. Ta by měla začít platit za dva roky, nenarazí-li na nesouhlas členských států, což se nepředpokládá.

Obchodníci počítají slevy ze záhadných původních cen
Lukáš Zelený, dTest

Směrnice stanovuje, že každé oznámení o snížení ceny bude doprovázet informace o původní ceně. U potravin tomu ale může být jinak, neboť členské státy mohou pro zboží, které rychle podléhá zkáze, určit odlišná pravidla.

Prodejce kontroluje Česká obchodní inspekce (ČOI). „Sleva má být odvozována z ceny, za kterou bylo zboží skutečně prodáváno, nikoli z doporučených spotřebitelských cen uváděných výrobcem. Na dodržování zákona intenzivně dohlížíme,“ řekl Právu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Pokud ale podnikatel zvýší cenu jen na pár dní a pak z ní udělá slevu, není to v současnosti porušení zákona.

Občas se však podaří podchytit případy, kdy podnikatel dá zboží do prodeje rovnou se slevou. Za to ČOI udělí pokutu, pokud prodejce nedoloží, z jaké původní ceny sleva vychází.

Směrnici vítá spotřebitelská organizace dTest. „Zavedení závazných pravidel pro výpočet slev je určitě přínosné. Na českém trhu se pravidelně setkáváme s tím, že obchodníci počítají slevy ze záhadných původních cen, za které se zboží snad ani nikdy neprodávalo,“ řekl Právu vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Různý přístup

„Při výpočtu slev vycházíme z ceny zboží, která je stanovena dodavatelem při uvedení výrobku do prodeje, tedy z doporučené maloobchodní ceny,“ řekla Právu tisková mluvčí prodejen s elektrem Datart a Euronics Eva Kočicová.

„U všech našich výrobků reagujeme na aktuální situaci na trhu a té pak přizpůsobujeme cenu a případnou výši slevy,“ řekla Právu mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle mluvčí prodejen Globus Rity Gabrielové je třeba rozlišovat kategorie čerstvého a trvanlivého zboží. „Prodejní ceny čerstvého sortimentu se obvykle neplánovaně snižují i několikrát v měsíci kvůli omezené trvanlivosti a nutnosti odprodeje,“ upozornila.

„V Globusu si zakládáme na tom, aby akční ceny vycházely z cen, které byly jako poslední neakční ke dni, kdy odesíláme náš akční leták do tisku, tedy cca šest dnů před zveřejněním. Naprosto nepřípustné je z našeho pohledu umělé navyšování ceny před zahájením akce v letáku nebo katalogu,“ doplnila.

Anketa

Vyhledáváte slevové akce?
Ano
72,9 %
Ne
27,1 %
Celkem hlasovalo 4121 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám