Podle informací Práva by o návrhu ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) na uvolnění peněz měla v pondělí jednat koaliční rada.

„Dokud kraje nemají peníze ze SFDI, nemohou vypisovat výběrová řízení na zhotovitele oprav. Čím větší zdržení proces nabere, tím víc hrozí, že stavební firmy nebudou mít dostatečné kapacity na včasné provedení prací. Navíc kvůli oddálení soutěží na opravy silnic vzroste jejich cena,“ řekla po jednání Rady Asociace krajů její předsedkyně a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

„Pokud to odsouhlasí ministerstvo financí a vláda, fond je stejně jako v předchozích letech připraven finanční prostředky krajům na silnice druhých a třetích tříd poslat,“ řekla v pátek Právu Lenka Rezková, mluvčí ministerstva dopravy (MD), pod které SFDI spadá.

ČTĚTE TAKÉ
Babiš a Hamáček před volbami naslibovali miliardy na opravy silnic. Teď je nemají

Jak připomněla, za poslední čtyři roky šlo na opravy těchto silnic ze státního rozpočtu 15 miliard korun. Šlo však o mimořádnou dotaci.

Kraje za tyto peníze opravily tisíce kilometrů svých komunikací. Bez státního příspěvku ale nemohou provádět opravy silnic nižších tříd rychlejším tempem.

Přitom většina okresek je ve špatném nebo dokonce havarijním stavu.

„Tím, že kraje stále ještě čekají na peníze pro letošní rok, dostávají se do neřešitelné situace. Nemohou zadávat projekty a vypisovat výběrová řízení na opravy silnic a mostů. Zatím ani nevědí, kolik ze slíbených čtyř miliard dostanou a kdy,“ potvrdila v pátek Právu mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková.

Opravu potřebují silnice i mosty

Kraje nemají silnic, které pod ně spadají, zrovna málo. Jedná se zhruba o 49 tisíc kilometrů a k tomu spravují ještě asi 12 tisíc mostů. Jejich opravy jsou velmi nákladné. Kraje proto už několik let volají po systémovém řešení. Nechtějí se podle Asociace krajů každý rok na jaře ocitat v nejistotě, zda peníze ze SFDI vůbec dostanou.

„Ministerstvo dopravy má ve správě dálnice a silnice prvních tříd. Těch je asi 7000 kilometrů. Kraje spravují silnice druhých a třetích tříd a těch je v České republice sedminásobek,“ vyčíslila Mračková Vildumetzová.

Výmoly zdobí silnice i v Praze, na okreskách je však situace ještě horší.

Výmoly zdobí silnice i v Praze, na okreskách je však situace ještě horší.

FOTO: Petr Horník, Právo

Zatímco stát dá na opravy svých dálnic a silnic letos zhruba 40 miliard korun, kraje na opravy okresek vynaloží ze svých rozpočtů osm miliard.

Fond dopravy má v letošním rozpočtu 86,3 miliardy korun. Dostat by měl ze silniční daně 6,3 miliardy korun a ze spotřební daně 8,4 miliardy korun.

Poslaneckou novelu zákona, aby SFDI dostával až polovinu vybraných spotřebních daní z pohonných hmot, ale vláda zřejmě odmítne. Navíc fond by měl nejméně devět procent z výnosů této daně dávat na opravy silnic druhé a třetí třídy.