Společnost omezovala prodej například licencovaných dresů klubů jako FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím, stejně jako národních fotbalových reprezentací.

„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,” uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž.

Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší možnou nabídku.

Nike svým postupem navyšovala cenu pro spotřebitele

Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru (EHP) buď přímo zakazovala, či za něj účtovala další poplatky, případně výrobcům odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o oficiální výrobek.

V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.

Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo. Pokuta byla podle EK nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.