Na největší světový trh automobilů má negativní vliv zejména zpomalování růstu čínské ekonomiky, což zasáhlo produkci automobilek po celém světě.

Pokles prodeje v posledních měsících hlásí řada zahraničních výrobců, jako je Ford, Volkswagen, Jaguar Land Rover nebo General Motors. Výrobci v posledních desetiletích vložili do montážních závodů v Číně miliardy dolarů.

Trend začíná nepříjemně pociťovat i tuzemská Škoda Auto, pro kterou je Čína celosvětově největším trhem. Podle posledních dostupných statistik tam v listopadu dodala 28 tisíc vozů, což byl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku pokles o 24,3 procenta. Díky dobrým prodejům z počátku roku 2018 byla nicméně bilance za leden až listopad stále pozitivní, prodeje Škody v uvedeném období vzrostly v zemi oproti roku 2017 o 7,7 procenta.

To, co se děje v Číně, je odrazem situace v celém světě. Ceny se zvyšují, fosilní paliva jsou v nemilosti a poptávku po nových autech snižují některé nové služby, například sdílení automobilů.

Od ledna nižší cla na auta z USA

Čína od ledna snížila cla na dovoz amerických automobilů ze 40 na 15 procent. Říše středu přitom již v červenci snížila cla na dovoz automobilů ze všech zemí – včetně USA – ze 25 na 15 procent. Vzápětí však zvýšila cla na dovoz aut z USA na 40 procent jako odvetu za americké zvýšení cel na dovoz zboží v objemu 34 miliard dolarů, k němuž došlo 6. července.

Obchodní válku mezi oběma zeměmi Spojené státy zahájily začátkem července uvalením cel ve výši 25 procent na čínské zboží v objemu 34 miliard dolarů (751 miliard korun). Čína v reakci zavedla cla ve stejné výši na stejný objem amerického zboží.