Stoupenci projektu zdůrazňují, že díky mostu se zkrátí doba cesty mezi zmíněnými městy ze tří hodin na 30 minut, což usnadní lidem dojíždějícím do práce a turistům pohyb po regionu. Kritici čínské vlády ale most vnímají jako nástroj, jak přitáhnout Hongkong více pod kontrolu Pekingu, píše zpravodajský server CNN.

Stavba mostu začala před devíti lety a vyšla na 20 miliard dolarů (přes 449 miliard Kč). Slavnostního otevření se ve městě Ču-chaj v jihočínské provincii Kuang-tung zúčastnil čínský prezident Si Ťin-pching společně s nejvyššími představiteli Hongkongu a Macaa. Pro běžnou dopravu začne most fungovat ve středu.

V Číně otevřeli obří most spojující čínská území Hongkong, Macao a město Ču-chaj. Na snímku prezident Si Ťin-pching během slavnostního aktu

V Číně otevřeli obří most spojující čínská území Hongkong, Macao a město Ču-chaj. Na snímku prezident Si Ťin-pching během slavnostního aktu

FOTO: Aly Song, Reuters

Původní termín otevření mostu byl stanoven na rok 2016, stavbu ale zbrzdilo zkoumání dopadu projektu na životní prostředí, vyšetřování korupce i překročení rozpočtu. Během jeho budování navíc přišlo o život sedm dělníků a dalších 275 bylo zraněno. Většina úmrtí byla spojena s pádem z velké výšky.

V Číně otevřeli obří most spojující čínská území Hongkong, Macao a město Ču-chaj

V Číně otevřeli obří most spojující čínská území Hongkong, Macao a město Ču-chaj.

FOTO: Aly Song, Reuters

Most představuje klíčový prvek plánu Pekingu pro těsnější propojení 11 měst delty Perlové řeky, která pokrývá 56 000 kilometrů čtverečních a je domovem 68 miliónů lidí.

Součástí mostu jsou dvě šestiproudové silnice a tunel dlouhý 6,7 kilometru, který byl vyhlouben, aby nebyly projektem narušeny frekventované lodní trasy v oblasti. Tunel vede mezi dvěma uměle vytvořenými ostrovy.

Most byl projektován tak, aby odolal zemětřesení o síle až 8,0 stupně, supertajfunu či nárazu velké nákladní lodě. Na stavbu se spotřebovalo přes 400 tisíc tun oceli.

Most je dlouhý 55 kilometrů

Most je dlouhý 55 kilometrů.

FOTO: Andy Wong, ČTK/AP

Přestože čínské úřady kladou důraz na zkrácení doby jízdy mezi Hongkongem, Macaem a pevninskou Čínou, majitelé soukromých vozidel v Hongkongu nebudou smět na most bez zvláštního povolení. Většina řidičů bude muset zaparkovat v hongkongském přístavu a přesednout na kyvadlový autobus, jehož cena se za jednu cestu pohybuje mezi osmi a deseti dolary (až 220 Kč).

Obávají se záplavy turistů

Mostní projekt se stal terčem ostré kritiky v Hongkongu, kde většina obyvatel netouží po těsnějším spojení s Macaem či pevninskou Čínou a obává se, že město zaplaví čínští turisté. V roce 2016 Hongkong zaznamenal 56,7 miliónu návštěv turistů, uvádí CNN.

Nejdelší most světa přes moře

Nejdelší most světa přes moře

FOTO: Mapy.cz

Někdejší britská kolonie Hongkong se v roce 1997 vrátila pod čínskou správu. Základní zákon ale obyvatelům Hongkongu zaručuje rozsáhlé osobní svobody, včetně svobody projevu, i nezávislou justici, které obyvatelé pevninské Číny nemají. V posledních letech nicméně Peking stále častěji zasahuje do vnitřních záležitostí Hongkongu.

Noční pohled. Část stavby vede tunelem, aby nebyla narušena lodní doprava.

Noční pohled. Část stavby vede tunelem, aby nebyla narušena lodní doprava.

FOTO: Bobby Yip, Reuters

Ambiciózní projekt vyvolal také četné kritiky ekologů. Delta Perlové řeky je totiž domovem ohrožené populace čínských bílých delfínů. Hongkong na obavy reagoval vytvořením mořských rezervací k ochraně delfínů a dalších prvků místního ekosystému.

Vůbec nejdelším mostem světa je železniční viadukt mezi Pekingem a Šanghají. Měří 165 kilometrů a vede přes jezera, řeky a rýžová pole. Čína jej dokončila v roce 2010. V Evropě je nejdelší loni otevřený 18kilometrový most z Ruska na Krym.