Úsek D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi byl slavnostně zprovozněn v prosinci 2016. Jen několik hodin před vpuštění prvních aut na vozovku nedoporučili na základě hlášení čidel odborníci otevření celé prackovické estakády kvůli nestabilnímu podložení. Dělníci pak začali svah zabezpečovat. Vystavěna byla podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, stavaři zároveň kotvili opěrné zdi a umístili na 120 pilotů, které navzájem provázali. Na zhruba dvoukilometrovém úseku byl kvůli zpevňovacím pracím sveden provoz do jednoho dálničního pruhu. Omezení skončilo loni v září.

Dělníci se nyní pod dálniční mosty vrátili. Vysokotlaká injektáž pryskyřicovými materiály je podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla posledním krokem ke stabilizaci území s cílem, dát mostní konstrukci zhruba stoletou technickou životnost. „V tuto chvíli nemáme za cíl nějaký konkrétní stabilizační definitivní efekt. Testujeme, jak se podloží v hloubce 21 a 24 metrů v klíčových místech založení stavby bude chovat,” řekl Rýdl novinářům.

Dělníci pumpují do svahu pod velkým tlakem pryskyřici, aby celé území více stabilizovali.

Dělníci pumpují do svahu pod velkým tlakem pryskyřici, aby celé území více stabilizovali.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

Odborná firma napumpuje pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi. Čtyři pilotní injektáže mají ukázat, jak se bude materiál chovat. „Zkoušíme, jakým způsobem bude odpovídat prostředí, které budeme penetrovat, a jaké budou odezvy stavby a okolí,” uvedl Rýdl.

Stovka měřících bodů sleduje stav on-line

Odezvu na injektáž zachycuje více než 100 měřících bodů. „Vše sledujeme on-line, neustále máme zpětnou vazbu, jakým způsobem stavba reaguje. Pokud by to bylo nutné, lze výrazněji omezit nebo i zastavit provoz na dálnici. K tomu nedojde, ale jsme připraveni na všechny alternativy,” zdůraznil mluvčí.

Na přelomu září a října se sejdou experti a rozhodnou, zda a v jakém intenzitě se injektáž případně realizuje.

Dělníci pumpují do svahu pod velkým tlakem pryskyřici, aby celé území více stabilizovali.

Dělníci pumpují do svahu pod velkým tlakem pryskyřici, aby celé území více stabilizovali.

FOTO: Karel Otcovský, Právo

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se v úseku přes České středohoří dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.