Jde o takzvaný vzorový proces, jehož výsledek rozhodne i o odškodném v případech ostatních akcionářů.

Stěžovatelé tvrdí, že Volkswagen pozdě informoval o manipulacích s emisemi, a proto od roku 2009 nakupovali akcie společnosti příliš draze. První dieselové automobily s ilegálním softwarem byly ve Spojených státech v provozu již od června 2008, argumentuje podle Frankfurter Allgemeine Zeitung právní zástupce Deky Andreas Tilp.

Veřejnost se však o manipulacích dozvěděla teprve v září 2015, kdy vypukla emisní aféra. Hodnota akcií Volkswagenu prudce klesla.  Za dva dny, kdy se manipulace provalily a automobilka o problémech informovala akcionáře, hodnota akcií klesla ze 160 na 100 eur.

Volkswagen tvrdí, že o podvádění nevěděl

Volkswagen však se brání, že dříve investory informovat nemohl, protože o manipulacích údajně nevěděl. Podle verze koncernu za ně byli zodpovědní níže postavení manažeři a inženýři.

Vyšetřování emisní aféry se však již dotklo i poměrně vysoce postavených manažerů. Dosavadní šéf automobilky Audi, jež je součástí koncernu Volkswagen, je v Německu vyšetřován ve vazbě. [celá zpráva]

V USA pak odsoudili na sedm let Olivera Schmidta, jenž vedl tamní oddělení koncernu pro otázky životního prostředí a emisní certifikáty. [celá zpráva]

Podle německého deníku Bild však tehdejšího šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna zaměstnanci již v červenci 2015 informovali, že vyvinuli software umožňující obcházet měření emisí. Podle Bildu Winterkorn navíc vyslovil souhlas s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních s americkými úřady poskytovali neúplné informace. [celá zpráva] Winterkorn je vyšetřován jak v USA, tak v Německu.

Společnost Safe Diesel minulý pátek podala k Městskému soudu v Praze 8 hromadnou žalobu na koncern Volkswagen za 1050 majitelů vozů, které byly vybavené softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Už dříve v souvislosti s aférou podalo žalobu 1375 českých majitelů. [celá zpráva]