Podle dohody s ŘSD měly Děti Země rozklad stáhnout do týdne od podepsání dohody. Učinily tak dvě minuty před koncem lhůty. Patrik očekává, že ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) rychle rozhodne o zastavení rozkladového řízení a stavební povolení bude potvrzeno jako pravomocné, takže zahájení stavby 2. října již nebude nic stát v cestě.

Součástí kompromisní dohody mezi hnutím a ŘSD je například to, že při výstavbě bude technickými opatřeními zajištěna ochrana dřevin a porostů zeleně v nejbližším okolí stavby, které nejsou určené ke kácení. Za účasti ekologického dozoru, ke kterému byla vybrána firma NaturaServis, by měli být také ochráněni obojživelníci a plazi. "Ti budou chráněni před vstupem na staveniště dočasnými bariérami, které budou osazeny odchytovými nádobami," píše se v dohodě. ŘSD bude také pravidelně měřit hlučnost na staveništi. Do dvou let od zahájení výstavby ŘSD také vypracuje projekt náhradní výsadby dřevin.

Podle ŘSD smysluplné

Stažení rozkladu Děti Země označily za mimořádnou událost, neboť standardně by vyčkaly na výsledek rozkladového řízení, které trvá několik měsíců. "Jelikož ŘSD ČR v dohodě uznalo, že naše konkrétní návrhy v rozkladu na upřesnění podmínek pro výstavbu dálnice byly oprávněné, reálné a uskutečnitelné a týkají se ochrany přírody a krajiny a veřejného zdraví, tak jsme přistoupili na stažení rozkladu," uvedl Patrik.

 

FOTO: Mapy.cz

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa minulý týden označil dohodnuté podmínky s Dětmi Země za smysluplné. "Spoustu věcí už děláme, teď je rozdíl v tom, že jsme je dali na papír," uvedl Kroupa.

Úsek D11 mezi Hradcem Králové a Předměřicemi má od června nepravomocné stavební povolení, které sdružení Děti Země v červenci napadlo podáním rozkladu. V něm se ekologičtí aktivisté domáhali prozkoumání 21 stanovisek příslušných úřadů k dostavbě dálnice. Měli výhrady například k navrženým protihlukovým opatřením či ochraně dřevin.

Úsek D11 z Hradce Králové do Předměřic navazuje na konec dálnice v krajském městě. Na další úsek Předměřice nad Labem - Smiřice silničáři pravomocné stavební povolení už mají a úsek Smiřice - Jaroměř začalo ŘSD stavět na jaře.

Dálnice D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových necelých 91 kilometrů. Od loňského srpna dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do městské části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.